”Marimekko kan göra mer”
Marimekkos nya konstnärliga chef Anna Teurnell är inspirerad av Armi Ratia, älskar klänningar och vill introducera nya material och en ny silhuett. Men ett billighetskoncept ska Marimekko inte bli.
Glada skratt möter oss när vi stiger in i Marimekkos lokaler i Hertonäs. Personalen äter morgongröt och Anna Teurnell hälsar god morgon med en kopp rykande kaffe.
– En bra stämning på arbetsplatsen är inte bara trevligt, det är också viktigt för kreativiteten. Folk som trivs jobbar bättre, säger Teurnell.
Anna Teurnell handplockades från H&M till posten som konstnärlig chef på Marimekko men har vuxit upp med Marimekko som präglade hemmet.
Hennes mamma favoriserade Marimekkogardiner och de första egna Marimekkoplaggen – en randig pyjamas och en klänning – fick hon som barn.
– I tonåren började jag då och då köpa en klänning, eller tyg. Sedan började jag samla på skålar. Det har blivit rätt mycket under åren.
Klänningar är Anna Teurnells favoritplagg. Hur ser den ideala klänningen ut?
– Den får inte vara krånglig att dra på sig och den ska ha fickor, Men den får inte bara vara praktisk, den måste vara snygg också.
Nya material
Nya chefer vill gärna införa nyheter, så även Teurnell.
– Klart jag vill överraska lite. Vi ska jobba mera med nya material som ull och silke och satsa på stickade och vävda plagg. Marimekko är inte bara färg och form, vi kommer också att introducera mycket i svart-vitt och svart-grått.
– Samtidigt tar vi förstås fasta på det som nu är bra – mönstren och hantverket. Man ska känna igen Marimekko men Marimekko kan göra så mycket mer.
Också Marimekkoklänningens kännspaka silhuett ska moderniseras.
– Där finns mycket att göra! A-linjen är ett kännetecken för Marimekko men vi kan göra också raka klänningar och långa klänningar. Kollektionerna ska bli bredare.
H&M satsar på slit-och-slängmode medan Marimekko står för ett hållbart mode. Anna Teurnell vill inte ens spekulera om ett lågpriskoncept för Marimekko utan säger sig vara bekväm med den nuvarande prissättningen.
– Viktigast är att produkterna lever upp till priset.
Prylar då? Hur ser du på den utvecklingen?
– Jag är nöjd med vårt nuvarande utbud.
Armi och livsekvationen
Om Anna Teurnell hade fått träffa Marimekkos grundare Armi Ratia, hade hon genast vetat vad hon skulle säga. Armi Ratia är, säger Teurnell, en typ av kvinna som har inspirerat henne.
– Jag skulle ha berättat för Armi hur mycket hon har betytt för mig då det gäller att få ihop det stora livsekvationen med att vara både familjemänniska och företagsledare och samtidigt behålla leklusten.
– Jag hade tre barn när jag var 30 år. Och jag är jätteglad att jag fick ihop mitt livspussel.
Anna Teurnell var den som höll i trådarna när H&M för ett par år sedan introducerade sin nya, lite lyxigare linje – & Other Stories. Hennes talang som ledare anses ha varit en av anledningarna till att Marimekko absolut ville ha just henne.
Hurudan är din ledarstil?
– Jag tror att det är viktigt att duktiga kreatörer får utrymme. Och så tror jag på internationalisering och på att det behövs nya impulser utifrån.
– Sedan är jag rätt bra på att lämna över stafettpinnen till min stab. Jag litar på mina medarbetare men förväntar mig också något av dem.
Finns det något som skrämmer dig?
– Nej, just nu ingenting. Jag är enbart lycklig och hoppas få vara med om att skapa nya klassiker.
Under åren på H&M bodde Teurnell delvis i Paris, i ljuvliga Saint Germain-des-Prés. Morgonpromenaden till jobbet gick via Louvren. Helsingforslägenheten finns i Gardesstaden och nu vandrar Teurnell längs våra stränder. Men det ordinarie hemmet, med mannen och de tre sönerna finns på Södermalm i Stockholm.
Vilka stora skillnader ser du i gatumodet i Stockholm, Paris och Helsingfors?
– I Stockholm är man ängslig. När något blir modernt ser man det plötsligt överallt. På Söder ser alla lika ut. I Helsingfors syns mera av en skön variation och Paris är ju så stort att där finns alla stilar.