Liedkunnandet sätts på prov
Tio kvinnor och nio män tävlar i helgens semifinal i Mirjam Helin-tävligen. Wilhelm Kvist presenterar de tävlande.
Inga större orättvisor präglade domarnas beslut om vilka sångare som skulle gå vidare till semifinal i pågående Mirjam Helin-tävlingen sent på torsdagskvällen. Eventuellt hade det varit roligt om israeliskan Hila Fahima eller koreanen Insu Hwang hade gått vidare, men de flesta var överens om att just dessa sångare var strået vassare än sina medtävlare.
Anmärkningsvärt är bland annat att alla tre tenorer klarade sig vidare. En bra tenor med fina höga toner och en röst som också i övrigt är i skick finns det alltid en beställning på och i tävlingar är det i regel tunnsått med dem när de går åt på arbetsmarknaden som smör i solsken.
Den ena av tävlingens två kontratenorer, Siman Chung, gick också vidare. Sällan har man hört en lika fyllig och stark kontratenorstämma.
I semifinalen ska de tävlande sjunga en finländsk sång, en konsert- eller operaaria samt en helhet av solosånger. Vad som sedan utgör en helhet kan diskuteras: medan vissa har gått in för en blandning av olika tonsättare, har de flesta rätt och slätt satsat på att framföra ett urval sånger av en enskild tonsättare.
Och vilken mångfald! I semifinalen hörs omfattande helheter med solosånger av bland andra Berg, Brahms, Fauré, Ginastera, Prokofjev, Schubert, Schumann, Sibelius, Strauss, Tjajkovskij samt britten Gerald Finzi (1901–1956).
Hansung Yoo
Koreansk baryton f. 1985
Sjöng allra först i tävlingen och imponerade omedelbart med sin jämna kvalitet. Har inte bara stor volym utan också ett vackert sätt att forma varje fras. Visst kan man se fram emot en aria ur Andrea Chénier.
Rihab Chaieb
Kanadensisk mezzo f. 1987
Kändes först kanske lite stel och opersonlig, men gjorde ett bättre intryck längs med framförandet. Sjöng en utmärkt uttrycksfull Poulenc (Fagnes de Wallonie) i första omgången. Bjuder på Ginasteras Cinco canciones populares i semifinalen.
Siman Chung
Koreansk kontratenor f. 1983
Har en tekniskt säker, uttrycksfull och häpnadsväckande voluminös kontratenorstämma som han använder till sin fördel i allt från Bach och Mendelssohn till Berlioz och Rossini. I semifinalen bl.a. tre sånger av Ernest Chausson.
Iulia Maria Dan
Rumänsk sopran f. 1987
Gav ett mycket angenämt, starkt och ståtligt intryck. Lätt att gilla. Sjunger rent och säkert men också musikaliskt. En uppenbar skönhet, vars röst passar bra för Sången till månen ur Rusalka. Härnäst bl.a. Svarta rosor och Traviata (È strano).
Anna-Maria Gieron
Tysk sopran f. 1990
Tekniskt säker, imponerar bland annat med figursång i Händel. Eventuellt med en lite opersonlig framtoning.
Elena Guseva
Rysk sopran f. 1986
En mogen, stor röst och ett ryskt förhållningssätt till den repertoar hon tar sig an. I semifinalen bl.a. Sieben frühe Lieder av Alban Berg.
Katariina Heikkilä
Finsk mezzosopran f. 1985
Charmade bland annat med två sånger ur Brittens A Charm of Lullabies. Lever sig starkt in i texterna. Första omgången saknade tysk lied, men desto mer blir det i sju sånger av Brahms. Mera Britten likaså.
Dmytro Kalmuchyn
Ukrainsk baryton f. 1993
Ung och lovande, får man säga. Inte perfekt, men stor potential. I Schumanns Der Soldat och champagnearian ur Don Giovanni öppnades rösten och sista intrycket var förtjusande. Nu Åtta lieder av Richard Strauss op. 10.
Kateryna Kasper
Ukrainsk sopran f. 1986
Tekniskt skicklig. Sjöng mycket krävande figursång i första omgången och lyckades tämligen bra. Charmant speciellt i Samuel Barbers Nuvoletta. I semifinalen ett sammelsurium av solosånger.
Beomjin Kim
Koreansk tenor f. 1990
En tenor med vacker färg och höjd. Dras med vissa tenormanér, men på det stora hela övertygande. Nu: fem sånger ur Dichterliebe.
Leon Kosavic
Kroatisk baryton f. 1991
Bara ca 23 år gammal, men hans röst har redan mognat och öppnats. Imponerade med vacker tysk text, ett bra program och en stark scenisk inlevelse. Härnäst: Sibelius Fågellek, Schuberts Heine-Lieder och Bella siccome un angelo ur Don Pasquale.
Liparyt Avietisian
Ukrainsk tenor f. 1990
En tenor med ett tätt vibrato som inte faller alla i smaken. Dock använder han sin röst bra. Rösten sitter utmärkt för italiensk opera, kanske också för Don Josés roll i Carmen (i semifinalen). Tjajkovskijsångerna blir säkert intressanta.
Matija Meic
Kroatisk baryton f. 1986
Den andra kroatiska barytonen är ännu ståtligare än den första: en kanonröst, stor och kraftig. Fin höjd, fin artikulation och teknisk kontroll. Mest forte hela tiden. Kanske träder pianonyanserna fram i Gerald Finzis femdelade Shakespeare-sångcykel Let us garlands bring?
Ekaterina Morozova
Rysk sopran f. 1987
Hennes ryska är förstås perfekt. Annars gör hon ett angenämt intryck, tekniskt skicklig, stark och säker på sin sak i Händel, Mozart och Wolf. I semifinalen Prokofjevs fem tonsättningar till dikter av Anna Achmatova.
Sunyoung Seo
Koreansk sopran f. 1984
Har skördat lagrar och knipit första pris i Tjajkovskij-tävlingen 2011, Maria Callas-tävlingen 2011 och Francisco Viñas-tävlingen 2010. En typisk tävlingsframgång: oklanderlig i de flesta stycken – tekniskt briljant, ståtlig, stark med höjd och stöd – men inte nödvändigtvis personlig. Tolkar Strauss Vier letzte Lieder.
Hagar Sharvit
Israelisk-tysk mezzo f. 1986
Ger ett helt trevligt intryck, men berör inte direkt. Fina tolkningar dock av Schubert och Wolf. I semifinalen bl.a. Duparc, Schönberg och Massenet.
Waltteri Torikka
Finsk baryton f. 1984
Hans Bach var kanske lite för dramatisk för min smak, men Schumann och Tjajkovskij gjordes snyggt. Mozart gjordes med en extra liten knorr som satt som pricken över i. I semifinalen: Ett paket med Sibeliussånger.
Florie Valiquette
Kanadensisk sopran f. 1986
Gav ett kompetent intryck. Sjunger helt fint men bjöd inte på överraskande tolkningar i styckena av Händel, Schubert, Bellini och Dell'acqua. Sångerna av Fauré kan bli bra i hennes händer.
Jonathan Winell
Amerikansk tenor f. 1984
Sjöng sig till semifinal främst genom sina otaliga höga C:n i Donizettis Ah! mes amis. Rösten höll och vad är väl härligare än att se och höra dessa cirkuskonster som den tenorala stämman sträcker sig till. Nu sånger av Strauss.
Semifinalen avgörs under helgen på Musikhuset i Helsingfors. Tävlingspassen på lördag och söndag kl. 11 och 18 sänds direkt i Yle Teema och på Yles internetsida.
På lördag kl. 11 sjunger Hansung Yoo, Rihab Chaieb, Siman Chung, Iulia Maria Dan och Anna-Maria Gieron. Kl. 18 Elena Guseva, Katariina Heikkilä, Dmytro Kalmuchyn, Kateryna Kasper, Beomjin Kim.
På söndag kl. 11 Leon Kosavic, Liparyt Avietisian, Matija Meić, Ekaterina Morozova, Sunyoung Seo. Kl. 18 Hagar Sharvit, Waltteri Torikka, Florie Valiquette, Jonathan Winell.