Konst för ett drägligt liv
Egyptiska och palestinska konstnärer arbetar för mänskliga rättigheter med risk för att bli arresterade. Utställningen Back to (the) Square 1 öppnar på Forum Box på fredag.
En grupp män klättrar uppför en skranglig trästege som rests mot en taggtrådsförsedd mur. En mor når sin dotters hand, men inte mer, under en annan del av muren. En liten baby sträcks upp genom söndriga betongblock vid en avloppstunnel efter ett besök hos släktingar på andra sidan.
Den palestinska filmaren Khaled Jarrars dokumentär Infiltrators handlar om hur människor utan tillstånd tar sig över muren till Jerusalem för att arbeta, be, få sjukvård och träffa vänner – kort sagt för att leva sitt liv.
De flesta han filmat vill inte kunna bli igenkända av rädsla för att bli arresterade, men andra tar risken.
– De vill säga att det att det här är vår stad. Vissa har också hus på den israeliska sidan trots att de inte har uppehållstillstånd. Jag vill visa att muren inte handlar om säkerhet för israelerna, utan om kontroll över landområden, säger Jarrar.
Filmen visades på Andorra, på utställningen som öppnar på fredag på Forumbox visar Jarrar bland annat Upcycle the Wall, fotbollar gjutna av betong som han knackat loss från muren.
– Jag använder den fula muren för att göra konst och har också lyckats få en inkomst av den när jag sålt fotbollsverket.
Mur av rågbröd
38-årige Jarrars konstnärskap kretsar kring ett övergripande projekt om hur det är att leva och bo i Palestina. I Infiltrators finns en scen där en pojke smugglar bröd genom ett litet hål i muren. I interventionen Hunger Wall laborerar han med begreppen bröd och barriär på ett annat sätt. På fredag kommer han för ett par timmar att stänga av Banan med en mur tillverkad av hundratals rågbröd.
– Bröd har ett symboliskt värde när det gäller överlevnad. Brödproblemet är ett annat här, det finns snarare en osynlig mur mellan fattiga och rika. Jag vill se hur folk reagerar när jag stänger passagen. Jag hoppas att det väcker tankar, men det är också okej om någon vill äta brödet.
Ett verk som det ännu är osäkert hur det lyckas är ett finländskt frimärke som innehåller ett palestinskt frimärke som en bild. Även om man kan beställa frimärken med egna motiv på posten, finns en censur.
– Orden State of Palestina fick inte stå på frimärket, inte ens när jag tog bort dem och där bara fanns en bild av en fågel som kallas palestine sunbird godkändes det.
Däremot har frimärksprojektet inte stött på några problem i Tyskland, Belgien, Norge eller Tjeckien.
Graffiti – dagens nyheter
På Forum box visas verk av flera egyptiska konstnärer. Ammar Abo Bakr är en av de mest kända gatukonstnärerna som målat revolutionära bilder på gatan Mohamed Mahmoud i Kairo. Graffiti är inte bara konst, utan också en slags nyhetsförmedling, ett nytt sätt att kommunicera.
– Vi målar bara under strid, då är det säkrare för att det finns det mycket folk omkring en. Dessutom var gatan avstängd eftersom vi ockuperat den.
Gatukonstnär vill han egentligen inte kalla sig.
– Jag har studerat konst i Luxor och också undervisat, men när revolutionen började 2011 ville jag befinna mig bland folket på gatan. Jag bryr mig inte om mina målningar förstörs, det jag gör är för stunden. Jag vill delta i kampen för en bättre värld.
Bland annat har han målat personer som dödats under demonstrationer och strider.
– Jag tycker inte om ordet martyr, eftersom det bygger på en religiös uppfattning om att komma till ett paradis. Jag målar inte de dödade för att minnas martyrer, utan för att påminna om vem som dödade dem, poliser och militären.
När militären började värna om martyrbilderna för att få familjerna av förlåta dödandet reagerade Ammar Abo Bakr genom att måla över en del av bilderna med rosa färg.
Back to (the) Square 1
• På utställningen visas verk av de egyptiska konstnärerna Ammar Abo Bakr och Ganzeer, Ahmed Hefnawy, Hany Rashed, Hamdy Reda, Jasmina Metwaly och den palestinska filmaren Khaled Jarrar och kollektivet Mosireen. Utställningen öppnar på Forum Box på fredag.
• Hunger Wall, en konstintervention av Jarrar, görs där Banan börjar vid Tölöviken på fredag klockan 17. Vem som helst kan delta i byggandet av brödmuren från och med klockan 15.
• Checkpoint Helsinki ordnar utställningen som får en fortsättning under Helsingfors Festspel i sommar.
• Kuratorer är Helsingforsbaserade Marita Muukkonen och Ivor Stodolsky från Perpetuum Mobile.