Finländsk konst en hit i Madrid
Att få vara temaland på en mässa som Arco i Madrid är en lyckträff för Finland, vars konstmarknad är begränsad. Medieuppbådet överraskade och så gott som alla gallerier sålde verk till konstsamlare världen över.
Leevi Haapala, amanuens på Kiasma, har varit kurator för den finländska konsten på Arco. Han har så gott som enväldigt valt vilka konstnärer de deltagande gallerierna skulle visa.
– Jag valde konstnärer i 30–40-årsåldern som har potential att slå igenom, men inte de mest kända. Till en del tänkte jag på vad som kan säljas. Men eftersom Finland är känt för sin videokonst visas också några videoverk.
De flesta gallerierna på mässan visar ett blandat utbud. Det hela liknar ett varuhus för konst, bortsett från att priserna inte är utsatta. På den kaotiskt dukade mässan blir de finländska utställningarna andningshål, platser där man till och med kan njuta av konsten. Om man tar sig tid – under samlardagarna är det ingen trängsel i den finländska paviljongen där Heta Kuchkas lågmälda, disigt vackra bastuvideo visas.
Den finländska avdelningen är inte bara galleristernas show utan också konstnärernas.
– Jag njuter av att möta publiken, även om det finns en språkmur, säger en entusiastisk Ville Andersson, som ställer ut för Helsinki Contemporary.
Jiri Gellers verk är internationellt efterfrågade på popkonstfältet. Showroom Helsinki drog till sig besökare från prinsessan Letizia och prins Felipe till entusiastiska skolklasser när mässan öppnades för allmänheten. Väl medvetna om vilken trängsel som skulle uppstå hade det finländska galleriet en egen vaktmästare, men blev ändå tvunget att spärra av båset.
Det verk som väcker mest uppmärksamhet är We Come At Night, med ett listpris på 105 000 euro. En dödskalle höjer sig ur svart vätska endast när sensorer inte registrerar någon rörelse i närheten – enligt konstnären en undflyende skulptur som på plats ger upphov till en performance.
Sålde för en halv miljon
På Showroom Helsinki är det den intensiva galleristen som sticker ut. Konstfantasten Tuomas Zetterberg gav sig in i branschen för sex år sedan när Jani Leinonen ville grunda ett galleri eftersom han inte var nöjd med hur de existerande fungerade.
– Leinonen såg min skicklighet som försäljare. Som gallerist är jag en donare i konstnärernas tjänst.
Gellers tre skulpturer på mässan var sålda redan på förhand, men eftersom verken görs i små serier tog Zetterberg beställningar. Det sammanlagda värdet på dessa är 450 000 euro.
– Jag är lite förvånad över att en schweizisk konstsamlare inte brydde sig om att pruta. Men om ens årsbudget för konstinköp ligger på 20 miljoner är inte 120 000 euro för ett verk så mycket.
Timothy Persons är på plats med sitt Berlinbaserade galleri Taik Persons.
– Att sälja är bara en temporär vinst, det viktiga är att bygga bärkraftiga konstkarriärer, säger kuratorn som bland annat står bakom fenomenet Helsinki School.
Trovärdighet tar lång tid att bygga upp, också för gallerister och kuratorer. Som ett exempel tar han en jättelik Madridutställning med verk från polska Grazyna Kulczyks samling, som han är kurator för. Uppdraget ökar möjligheten att locka samlare till den finländska konsten.
Kontakten mellan konstnär och samlare ser han som vilket annat förhållande som helst.
– Om en samlare gillar en konstnär är det min uppgift att presentera konstnären och hoppas att det uppstår ett förhållande.
Graffiti i förorterna
Den finländska graffitikonstnären Egs, som ställer ut på Make Your Mark, bygger sin trovärdighet enligt egna principer. Han kontaktade graffitivänner i Madrid och gjorde tillsammans med dem målningar i ett par förorter.
– Min graffiti är reklam för galleriverken och tvärtom. Alla verk från alla utställningar jag haft har sålts.
Av de finländska gallerierna är det bara Sinne som inte sålt något verk, men det var heller ingen målsättning.
– Vi är inte ett kommersiellt galleri. Vi ställer ut en installation av Anna Rokka och hoppas att någon hittar henne, säger Markus Åström som är konstnärlig ledare för galleriet.
För de flesta av de finländska gallerierna skulle det vara omöjligt att delta på egen hand – det är för dyrt och det är inte ens säkert att deras ansökan skulle godkännas. När över 50 finländska konstnärer och gallerister bjöds in öppnade sig det internationella konstfältet.
– Vi har gjort det här tillsammans, enligt Elina Brotherus är det lite som en klassresa, säger Raija Koli på Frame, vars uppgift är att föra ut finländsk bildkonst internationellt.
Enligt henne har Frame lyckats med sina tre mål: att få synlighet för finländsk konst, att knyta kontakter med museimänniskor och kuratorer och att lära ut hur man gör på en konstmässa. Bland annat har etablerade gallerister fungerat som mentorer för de mässovana.
Hoppas på fortsättning
De flesta av galleristerna är mycket nöjda, framför allt med synligheten. Verksamhetschefen Nina Toppila på det konstnärsdrivna Forum Box hoppas det skulle gå att göra liknande i framtiden.
– Vi fick mycket mera medieuppmärksamhet än vi kunde drömma om och sålde fyra skulpturer av Mia Hamari till konstsamlare från Spanien och Chile.
Också Jukka Valkonen från Korjaamo är överraskad av medieuppbådet. Att konstnären Riiko Sakkinen bor i Spanien och talar spanska kan vara en orsak.
– Jag tror inte någon finländsk konstnär fått lika stor uppmärksamhet på en konstmässa tidigare.
Helsinki Contemporary gläder sig över att konstnären Ville Andersson nämndes bland de tio mest intressanta på mässan i den spanska tidningen El Cultural och Galleri Ama åt att två verk av Elina Brotherus köptes till Arcos konstsamling – en utmärkelse som ökar intresset för konstnären.
Galerie Forsblom är det enda av de finländska gallerierna som återkommer på Arco. Galleriet brukar delta i mellan sju och tio mässor per år, eftersom det är ett utmärkt sätt att skapa kontakter. Det är i samband med mässorna konst och köpare möts.
FINLAND TEMALAND PÅ ARCO
• Mässan för nutidskonst pågick 19–23 februari och hade cirka 100 000 besökare.
• Över 200 gallerier från 23 länder deltog i år. De två första dagarna är mässhallen öppen endast för inbjudna från konstfältet. Cirka 250 konstsamlare från olika länder bjuds på vistelse och program i Madrid, resan betalar de själva.
• På mässan fanns elva finländska gallerier och en paviljong med två verk av Heta Kuchka. Förutom dessa deltog Make Your Mark och Sic i kategorin för nya gallerier. Flera utställningar visas under en längre period inne i Madrid, bland annat med verk av Kaarina Kaikkonen, Kustaa Saksi, Adel Abidin och IC-98.
• Budgeten låg på 592 000 euro, men av den summan bjöd Arco temalandet på 400 000 euro. Centret för visuell konst Frame har stått för 80 000, resten kom från Finlands ambassad i Madrid, Finlandsinstitutet i Madrid, Utrikesministeriet och Kiasma.
• Zabludowicz Collection fick en utmärkelse för sin internationella konstsamling.