Veckans dj: Juho Laitinen
Avantgarde från 1900-talet blir helgens grej när Berghälls nymusikdagar går av stapeln.
Cellisten, tonsättaren och elektronikmusikern Juho Laitinen är mannen bakom Berghälls nymusikdagar som börjar i kväll och pågår till söndag.
– Berghälls nymusikdagar är ett evenemang som presenterar historisk avantgarde och samtidsmusik. Tanken är inte att gräva fram skatter ur historiens gömslen utan att leva sig in i känslan i en viss epok med vissa tidsbilder. Roger Smalley är till exempel ett namn som var stort på 70-talet. I hans fall ser man vilken inverkan elektroniken och teknologin hade på musiken. Tanken är också att framföra bra 1900-talsmusik i ett så simpelt rum som möjligt.
Alla konserter äger rum i Den fria konstens rum på Katrinegatan 3 vid Senatstorget. Varför heter festivalen Berghälls nymusikdagar?
– Tja, namnet etablerades när vi under tre år verkade i Berghäll. Men i dessa tider när stadsdelarnas gränser hela tiden tänjs så kan man väl tänka sig att trendiga Berghäll sträcker sig till Senatstorget.
Hurdan musik inspirerar dig?
– Musik där musikern vågar vara öppen och intressera sig för fenomen som intresserar hen. Det handlar om att följa sin intuition mera än marknadens eller konsertarrangörens projicerade föreställningar. Många konstnärer funderar över vad följande drag kunde vara – det är ett allmänmänskligt drag att vilja vara till lags – men om man verkligen gör något av hjärtat tror jag en ofrånkomlig bieffekt är att det också tilltalar somliga.
Är Kari Ikonen en artist med ett stort hjärta?
– Kari är en man som har gått sin egen väg, jo. Det finns inte värst många instrumentalister som varit intresserade av att utforska Moog-syntetisatorns möjligheter, men han har gjort det med framgång. Överlag är jag intresserad av improvisatörer från olika genrer.
Vad betyder Steve Reich för dig?
– Jag är ingen stor Reich-fan och hans produktion är ojämn, men han har några riktigt lyckade verk. Electric counterpoint är ett sådant, speciellt när det framförs på elgitarr. Många känner stycket och har hört det på Pat Methenys skiva, men få har hört det live. Det är nu möjligt i Berghäll.
Juho Laitinen tipsar Hbl:s läsare om låtar på helgens festival:
Roger Smalley: Echo III
Så kallat ljudbandseko är ett av de första och mest använda medlen inom den elektroniska musiken. Kompositioner som utnyttjar denna effekt har en tendens att påminna om varandra lite grann. Roger Smalleys Echo-verk från slutet av 70-talet hör alltjämt till de mest verkningsfulla.
Steve Reich: Electric counterpoint
Det här är det intressantaste verket ur Steve Reichs förtjänstfulla kontrapunkt-serie, speciellt när det framförs på elgitarr som i Berghäll. Elgitarren är ett fantastiskt instrument, som borde användas mera också inom klassisk musik! Otto Tolonen blev så inspirerad av att få spela stycket att han till och med skaffade sig ett instrument.
Kari Ikonen: Amphitrite
Under årets improvisationskonsert medverkar också Kari Ikonen på enstämmig Moog-syntetisator. Hans sensitiva grepp om detta instrument kan höras till exempel på Karikkos skiva Oceanophobic.
Alvin Lucier: Silver Streetcar for the Orchestra
Alvin Lucier är utan tvivel en av vår samtida musikkulturs intressantaste personligheter som har berikat musiken med många fenomen som härleds ur den fysikaliska verkligheten. Viktigast av allt är att verken inte är några laboratorieprov, utan att de alltid utstrålar en konstnärlig sensibilitet. Lucier är en elektroniska musikens poet. Silver Streetcar fokuserar på triangeln, som ansetts obetydlig, och trollar fram en fascinerande, till och med svallande ljudvärld.
Alvin Lucier: I am sitting in a room
En klassiker i Luciers produktion: när inspelningar återanvänds börjar rummet ljuda av sig självt och uttolkaren blir en närvarande person bland andra. Ett verk som får en att stanna upp, upplevelsen förändrade mitt eget liv i musiken för alltid. Låten finns inte på Spotify men kan lyssnas på till exempel här.
Se programmet för Berghälls nymusikdagar här.