Andrea Svanbäck: Att vara duktig räcker inte
Från och med denna vecka sänder Yle dokumentärserien Videodagböckerna som följer fyra svenskspråkiga unga i en allt annat än enkel verklighet.
En halv miljon euro. Så mycket fick vi i början av oktober veta att Finlands filmstiftelse, Svenska kulturfonden och Svenska Yle satsar på att vaska fram nya manusförfattare och högklassiga filmer på svenska för tv.
Konkret sker satsningen via två tävlingar under namnet Novellfilm 2015 och Kortfilm 2015. Utmaningen gäller professionella produktionsbolag och manusförfattare som nu har tid på sig fram till december att kläcka bidrag.
Camilla Thelestam, producent för drama på Svenska Yle, kallar projektet för ett startskott för bättre filmer. Bra så. Det är ett känt faktum att fler unga medieproffs än någonsin finns ute på marknaden. Lika bekant är deras arbetssituation: chanserna till jobb är få och har man väl gjort ett projekt klart dröjer det oftast länge innan man får göra nästa. Den som vinner tävlingen får, åtminstone för ett tag, göra film utan att samtidigt slitas itu av dålig ekonomi och oro för nästa steg.
Nu gäller det för produktionsbolagen att koppla ihop sig med rätta talanger som vågar vrida perspektivet, vara originella och undersöka vilka historier som inte berättas.
Efter en period där kritikerna systematiskt ifrågasatt manusbygget i finländskt drama är det vettigt att sätta fokus på just manusförfattarna. Rimlig är också efterfrågan på bilder som beskriver dagens Finland, speciellt då finlandssvensk fiktion på sistone främst associerats med kostymdrama.
Men man behöver inte vänta ända till 2015 för att få se en annan sida av den finlandssvenska tillvaron. Från och med denna vecka sänder Yle på sin webbsida dokumentärserien Videodagböckerna som följer fyra svenskspråkiga unga i en allt annat än enkel verklighet. Det handlar om Sanna som på grund av depression inte kan jobba, Benjamin som just avslutat en behandling för drogberoende, Adam som genomgår ett könsbyte och bildkonstnären Paula som inte får jobb inom den bransch hon är utbildad för.
Baserat på förhandstrailern känns filmerna som politiskt brännstoff där hopplösheten inför de egna framtidsutsikterna gror djupt inne i själen. Materialet som filmats av deltagarna själva under en månads tid ter sig både självutlämnande och rättframt men visar också på ett samhällssystem där det inte längre räcker med att vara duktig eller ens göra sitt bästa. Lyckohjulet snurrar fortare än så. Slumpen avgör vem som faller av.
I höst gör Yle en stor insats både för filmens framtidslöften och de ungdomar som riskerar att hamna utanför samhället. Men vad händer sedan? För att hela samhället ska bli en vinnare måste satsningar på unga vara konsekventa och långsiktiga. Inte tillfälliga.