Finskt företag vill lätta på bostadsbrist i Afrika
Små finska företag med kunnande inom byggande och miljöteknik ser affärstillfällen i utvecklingsländer. Deras konkurrensfördel är att samarbeta med lokala företag och den lokala befolkningen.
Med tre färdigt byggda hus och tolv hus under arbete i olika delar av norra Zambia och med planer på att bygga hus bland annat i Namibia och Tanzania, är Sami Juolas företag Earth House ett av de små finska företag som har siktet inställt på marknaden i utvecklingsländer. Juolas affärsidé går ut på att med en enkel metod snabbt bygga hus med lokal arbetskraft och lokala material. Centralt i affärsidén är även samarbetet med lokala företag för att se till att familjerna som köper husen har tillgång till bland annat rent vatten.
Earth House är ett av cirka tio finska företag som är verksamma i Zambia, uppskattar Jyri Wuorisalo. Han representerar nätverket Human Security Finland, som hjälper finländska företag att etablera sig i utvecklings- och krisländer. Han uppskattar att färre än hundra finländska mikroföretag, små eller medelstora företag för tillfället är verksamma i utvecklingsländer. Intresset är stort bland många fler små företag än så, och orsaken är den potential som finns i utvecklingsländer med tillväxt.
– Jag märker att företagen har intresse för utvecklingsländer när jag åker runt i Finland och berättar om de möjligheter som finns. Det är ju på de marknaderna som tillväxten i världen sker.
Risker existerar ändå på marknaderna i utvecklingsländer med tillväxt. Juolas företag etablerade sig i Zambia 2013, men går ännu inte med vinst. Orsaker till det är bland annat risken att värdet på den lokala valutan sjunker och osäkerheten om vem som äger marken.
De tjänster som Sami Juolas Earth House erbjuder i utvecklingsländer är typiska för ett finskt företag. Enligt Jyri Wuorisalo har finska företag sådant kunnande speciellt inom byggande och miljövänlig teknik som kan lösa den typen av problem som finns i världens krisländer, konfliktzoner och fattiga områden.
Gynna det lokala samhället
Tecken på att intresset för utvecklingsländer ökar bland små och medelstora företag ser även Siv Ahlberg, programdirektör för Finnpartnership. Finnpartnership kanaliserar finansiering från Utrikesministeriet till finska företag som vill etablera samarbete med företag i utvecklingsländer. Cirka 85 procent av företagen som årligen får stöd är små och medelstora.
Under de senaste åren har 75–85 procent av de cirka 100 företag som får stöd varit nya företag, som inte tidigare har ansökt om finansiering via Finnpartnership. Det vittnar enligt Ahlberg om att allt fler företag vill etablera sig i utvecklingsländer. De länder som finländska företag har varit mest intresserade av sedan 2006 är Kina, Indien och Vietnam. Bland de länder som finska företag ansöker om finansiering för via Finnpartnership knep därutöver Kenya den andra platsen år 2014. Zambia var ett av länderna i topp år 2013.
För att få finansiering av Utrikesministeriet via Finnpartnership krävs att företag tar ansvar för miljö och sociala frågor. Idén är uttryckligen att projekten ska gynna utvecklingslandet.
– Finnpartnership handlar inte om traditionellt bistånd, men visst är det bistånd som syftar till att utveckla den privata sektorn i utvecklingsländer, säger Siv Ahlberg.
Även Earth House har fått stöd via Finnpartnership. Enligt Juola är möjligheten att påverka positivt i samhället inbyggd i själva affärsidén att snabbt kunna svara på ett akut behov av bostäder till exempel för lärare och sjukvårdspersonal på landsbygden i länder som Tanzania.
– Om lärare inte har bostäder att flytta till vill de ju inte gå med på att arbeta ute på landsbygden. I hela Tanzania finns det ett behov av 4 miljoner nya bostäder, men i den nuvarande takten byggs 2 500 bostäder årligen, säger han.
Sami Juola har med sin hus hittat en optimal affärsmiljö i utvecklingsländer. Enligt honom har finska företag förutsättningar att arbeta på ett annat sätt i utvecklingsländer än enorma internationella företag. De stora företagen använder sig inte nödvändigtvis av det lokala samhällets potential och intresserar sig kanske inte för att ta socialt ansvar, menar Juola. Ett sätt att göra det är de utbildningstjänster som allt fler företag, även Earth House, erbjuder den lokala befolkningen för att företaget ska kunna anställa lokal arbetskraft. Att erbjuda lösningar som kräver färre naturresurser och mindre energi är också ett sätt att överleva för de finländska företagen enligt Jyri Wuorisalo.
– Effektiv resursanvändning är vår konkurrensfördel, säger han.
Framtidens melodi
Regeringsprogrammet vittnar om viljan att allt mer stödja privata företags projekt i utvecklingsländer, och har en skrivelse om att biståndsstöd för 100 miljoner euro ska bytas ut mot lån bland annat genom att Finnfund får fortsatt finansiering. Finnpartnership, som beviljar stöd, är ett av Finnfunds program.
Jyri Wuorisalo känner igen trenden att vid sidan om traditionellt utvecklingssamarbete även främja handelspolitiska relationer till utvecklingsländer.
– Internationellt sett släpar Finland efter i fråga om den här trenden, säger han.