Konservativ marknad påverkar nya koncept
Fastighetsmäklaren Berit Segercrantz på Aktias bostadsförmedling i Helsingfors har inte stött på Koija och Anna Talasmäki men hon utesluter inte möjligheterna att bygga upp ett samarbete som gagnar båda parter.
– Konceptet låter intressant och ger tillfälle till nätverkande. Konceptet är också nytt, så det blir spännande att se om Koija slår igenom. Bostadsmarknaden hos oss avviker från till exempel Sveriges där bland annat styling av bostäder är mer regel än undantag. Hos oss är styling sällsynt, och marknaden svämmar inte precis över av företagare som jobbar med att framställa en bostad, som är till salu, som attraktiv, säger Segercrantz.
Styling betyder i praktiken att man städar undan pynt, fotografier och föremål som är personliga, och så försöker man sålla i möblemanget för att ge plats, skapa känsla av rymd och dessutom rum för fantasi hos bostadsköparen.
Heidi Malmström på Kiinteistömaailma i Grankulla fungerade som fastighetsmäklare i affären då Martin Evers köpte en bostad som Talasmäki hade spårat upp, och hon säger att verksamheten på Koija i sig inte är ny.
Kiinteistömaailma upprätthåller tjänsten Vainu, som kan översättas till väderkorn och man kan också avse spårhund.
– Vi kan alltså spåra upp bostäder enligt ett kontrakt som vi gör med en kund. Det kan handla om motsvarande situationer där någon vill köpa bostad på ett visst område eller rentav i ett visst hus, säger Malmström.
Hon tror att nischen som Talasmäki jobbar med är alldeles särskilt vällämpad för folk som bor utomlands.
– Men varför inte också andra som av olika orsaker inte kan eller vill gå på visningar. Man ska förstås minnas att tjänsten tillför en kostnad. Via Vainu uppkommer inte extra avgifter eftersom Kiinteistömaailma fungerar som förmedlare samtidigt.
På Huoneistokeskus hälsar fastighetsmäklaren Sebastian Gripenberg Koija välkommen i branschen.
– För finländska förhållanden är idén ny, frågan är om den lyckas men omöjlig är det inte heller, formulerar han sig.
Att hitta rätt i bostadsmarknadsdjungeln går inte alltid som på räls, och då kan ett komplement som Koija ha sin nisch.
– Min teori är att när folk köper bostad så står känslor till 75 procent för den avgörande faktorn medan förnuftet står för 25 procent, säger Gripenberg.
Också han noterar att styling inför en bostadsförsäljning inte är nära ett genombrott i Finland.
– Vår bostadsmarknad är helt enkelt konservativ, och det har sin inverkan på nya koncept.