Partierna har olika cykelprioriteringar
Efter HBL:s cykelgranskning vet vi att cyklisterna i Helsingfors vill ha bättre cykelbanor och att trafikplanerarna har planer. Men vad säger politikerna som sitter på pengarna?
➊ Är ni nöjda med Helsingfors som cykelstad?
➋ Anser ni att anslagen för att främja cyklandet räcker?
➌ Vilka cykelsatsningar ger ni högsta prioritet?
Samlingspartiet
➊ De senaste tio åren har utvecklingen går åt rätt håll, men det finns mycket att göra.
➋ I det här ekonomiska läget finns det inte pengar för enorma satsningar.
➌ Man borde prioritera området runt järnvägsstationen, ända från Sanomahuset där Banan tar slut. Ännu har vi till exempel inte utrett möjligheterna till att bygga lätta broar.
Gröna
➊ Som cykelstad är Helsingfors bra på många sätt, men det återstår mycket innan Helsingfors kan jämföras med Köpenhamn eller ens Stockholm.
➋ Cyklingens roll skulle kunna betonas mer i trafikinvesteringarna. Det största problemet är ändå inte pengarna, utan att det går så långsamt för staden att planera nya bra cykelbanor. I brist på planer riskerar pengarna bli oanvända.
➌ Det viktigaste är cykelfält längs huvudgatorna, som Stockholmsgatan och Tavastvägen. Det är svårt och otryggt att cykla längs dem i dag. På andra plats kommer raka cykelbanor från förorterna till centrum, till exempel längs Österleden.
SDP
➊ Det finns fortfarande problem med vintercykling och när man vill kombinera cykling och kollektivtrafik. Cykelbanor ska vara så raka som möjligt. Tavastvägen är ett bra exempel på detta, man kan inte kräva att cyklisterna ska köra längs Sörnäs strandväg. Det behövs också fler cykelställ.
➋ Planerna för att främja cyklandet är bra, men investeringstaket hindrar Helsingfors från att komma upp till samma klass som många europeiska cykelstäder.
➌ En fortsättning på Banan och Tavastvägen.
SFP
➊ Det behövs nya cykelbanor, som separeras från både motorfordon och fotgängare, men också en förändring av trafikkulturen. Det behövs också lagstiftningsåtgärder så att man exempelvis kan cykla i båda riktningarna på en enkelriktad gata.
➋ Nej, anslagen är otillräckliga – liksom de flesta andra anslag i ett läge då landets och stadens ekonomi är trängda. Pengarna måste tas ur stadens budget för trafikinvesteringar, men konkurrerar där också med andra projekt. I budgetförhandlingarna har vi kunnat höja anslagen något och stadsstyrelsen godkände ett omfattande åtgärdsprogram våren 2014. Vi borde prioritera cykelinvesteringarna bättre inom trafikbudgeten.
➌ De där cykeltrafiken nu är farligast, för cyklisterna själva men också för fotgängarna. Det borde finnas ett heltäckande cykelvägsnät i stadens centrum och så borde man fundera på att i högre grad använda röd asfalt som i vissa länder för att markera cykelvägarna bättre.
Kristdemokraterna
➊ Vi är nöjda med de mångsidiga cykelbanorna.
➋ Nej. Cyklisterna får acceptera att man inte alltid kommer fram den rakaste vägen, det gäller också för bilister och fotgängare. Det är inte värt att med stora pengar bygga fler cykelbanor i den redan trånga stadskärnan, eftersom det skulle minska utrymmet för de övriga.
➌ Underhåll av de nuvarande cykelbanorna. Man borde också satsa på området kring centralparken, stränderna samt cykelbanorna bredvid järnvägsspåren.
Rödgröna
➊ Det behövs fler cykelbanor för att både cyklister och fotgängare ska kunna röra sig tryggt i staden. För att hindra cykelstölder behövs det bättre cykelparkeringar.
➋ -
➌ Runt skolorna, både i stadskärnan och utanför, finns det ett stort behov av bättre cykelarrangemang. I nedförsbackar behövs det farthinder för att minska risken för krockar, till exempel intill Kottby station kommer cyklister från fyra håll och är en fara för fotgängare.
Finlands kommunistiska parti och Helsingforslistor
➊ Det har blivit bättre, men vi vill ha fler cykelfält längs huvudgatorna. De ska klart skilja sig från trottoaren och bilarnas körbana.
➋ Det behövs mer pengar för att främja cyklandet. Vi skulle ta pengarna från det överskott som staden samlat på sig de senaste åren. Trängselavgifter är också ett bra sätt att samla in pengar för att stödja kollektivtrafik och cykling.
➌ Tavastvägen är mest akut. Vi skulle också satsa på cykelnätet längs strandlinjen, och på att öka säkerheten i förorterna exempelvis nära skolor.