Här är det svårt att cykla i Helsingfors
HBL:s cyklande läsare identifierar tio speciellt svåra ställen i Helsingfors. Vi har bett stadens trafikplanerare kommentera problemen och berätta om något kan eller kommer att göras åt dem.
Här är problemområdena, och så svarar experterna:
• Järnvägsstationen, Salutorget och Långa bron
Trafikplanerarna svarar: Cykelarrangemangen kring järnvägsstationen, Salutorget och i Hagnäs är bristfälliga i dag. De är barn av sin tid, förr såg man cykling som en del av den ”lätta trafiken” och då ansågs det inte vara ett problem att kombinera fotgängare och dubbelriktade cykelbanor. I dag gör vi skillnad mellan cyklister och fotgängare och placerar cyklarna bland övriga fordon. I stadskärnan är målet att styra cyklisterna längs enkelriktade fält eller banor, det gäller också för dessa tre ställen. Tyvärr förverkligas planerna långsammare än vi skulle hoppas.
• Tavastvägen
Trafikplanerarna svarar: Alternativen för Tavastvägen planeras och presenteras för stadsplaneringsnämnden i november i år.
• Runebergsgatan
Trafikplanerarna svarar: I den södra ändan av Runebergsgatan finns det cykelfält, och för avsnittet Tölötorg–Mannerheimvägen finns det godkända planer för motsvarande. Gatuparkering är en risk för cyklister, men när man planerar cykelfält är det svårt att hitta ersättande parkeringsplatser på annat håll. Det mittersta avsnittet av Runebergsgatan, precis som Tavastvägen, är inte att rekommendera för cyklister. Det är förbjudet att cykla på trottoaren, det är alltså säkrast att undvika de här farliga rutterna. I väntan på att nätverket av cykelbanor byggs ut finns det alternativa rutter på skäligt avstånd.
• Topeliusgatan och Stockholmsgatan
Trafikplanerarna svarar: Det finns planer på enkelriktade cykelbanor längs Topeliusgatan och Stockholmsgatan. Avsikten är att bygga dem 2016–2017.
• Bulevarden
Trafikplanerarna svarar: Bulevarden fick enkelriktade cykelbanor redan på 1980-talet. Redan då visste man att de var underdimensionerade, frågan var om man skulle bygga smala cykelbanor eller helt och hållet låta bli att bygga. I framtiden är det möjligt att dela in gatan på nytt och bygga bredare cykelbanor.
• Fredriksgatan
Trafikplanerarna svarar: Längs den enkelriktade Fredriksgatan söder om Bulevarden är det möjligt med dubbelriktad cykeltrafik, eftersom även spårvagnarna kör i båda riktningarna. Finlands lag förbjuder dubbelriktad cykeltrafik på en enkelriktad gata. Helsingfors stad har bett Kommunikationsministeriet ändra lagen.
• Mechelingatan
Trafikplanerarna svarar: De planer som gjordes 2014 väntar på behandling av förvaltningsdomstolen. Klagomålen handlar bland annat om parkeringsplat- ser som försvinner och att träden längs gatan skulle ersättas av nya i samband med ombyggnaden av gatan.
• Banan
Trafikplanerarna svarar: Ursprungligen var tunnelmynningen ännu farligare än i dag, därför flyttades cykelbanornas korsning längre bort från Mannerheimvägen. Det finns ändå skäl att sakta farten och vara försiktig när man närmar sig Medborgartorget och de livliga fotgängarstråken i centrum.