"Vi vill inte bara måla streck"
Reetta Putkonen är trafikplaneringschef på stadsplaneringskontoret i Helsingfors.
På vilket sätt planeras och prioriteras cykelbanor i Helsingfors?
– Vi prioriterar cykelprojekt enligt uppskattad efterfrågan, utifrån kontinuiteten i cykelnätet och tar också hänsyn till trafiksäkerheten. Samtidigt måste man se till behovet att uppdatera annan infrastruktur, till exempel spårvägsskenor.
Finns det en egen budget för cykelbanor?
– Stadsfullmäktige har öronmärkt pengar för att främja cykelprojekt under den här fullmäktigeperioden. Årets summa är 9,5 miljoner, och för det byggdes bland annat tunneln under Paciusgatan och cykelfälten på Helsingegatan.
Hur ser prognoserna för cyklandet ut?
– Andelen som cyklar ökar, men man måste hela tiden jobba intensivt och långsiktigt för saken. I dag görs 11 procent av resorna inom Helsingfors med cykel. Målet är 15 procent 2020. För att åstadkomma det måste mycket göras.
Hur samlar staden information om vilka cykelbanor som enligt invånarna behövs mest?
– Vi får mycket respons av invånarna om cykelbanorna. Men vi vill satsa på hållbara lösningar av hög kvalitet, att måla streck på breda trottoarer förbättrar inte cykelnätet. Största delen av responsen handlar om stadskärnan, men vi vill också satsa på att cykelvägarna är trygga och fungerande i förorterna.
Ger kommentarerna av HBL:s läsare en bra bild av var de kritiska ställena finns? Vilka andra skulle du lyfta upp?
– Jag kommer inte att tänka något specifikt ställe, läsarna har lyckats identifiera bristerna i vårt cykelnät. Det som förstås diskuteras en hel del är cykelparkering och tydlig skyltning.
Med tanke på att betydligt fler cyklar under sommaren än under vintern, kan man tänka sig flexibla lösningar i stil med att vika en fil på körbanan för cyklar under sommaren och ha två för bilar under vintern?
– Vi vill främja cykling året om. Med bra vägunderhåll går det att fortsätta cykla efter oktober. Visst är det skillnad i antalet cyklister mellan sommar och vinter, men det skulle vara svårt att informera om växlande trafikarrangemang. För att göra cykelfälten trygga målas de röda, det skulle man inte kunna ändra varje höst och vår.
Klicka här för att se stadens planer för cykelnätverket.