Nästan alla kollar bostäder på nätet
Trenden är tydlig, först på nätet, sedan i papperstidningen. Annonseringen av bostäder till salu får en allt större marknad digitalt. Och man vet att 90 procent av köparna får första kontakten med boendet via nätet.
Många synar utbudet för att fantisera om ett bättre boende, andra vill ha koll på prisutvecklingen i det egna grannskapet.
Drömmen om den perfekta bostaden, tyst, med balkong i söderläge, kanske sjöutsikt och ändå på gångavstånd till all service, och i bästa fall till rimligt pris i ett exklusivt område. I verkligheten finns den här bostaden antagligen inte, men gruppen drömmare hör till den skara som regelbundet går in på sajter och appar som innehåller en uppsjö av bostäder till salu.
- Inget buller trots läge vid livlig gata = Vy mot mörk bakgård.
- Charmfullt och personligt = Gammalt och slitet.
- Perfekt för dig som vill renovera = Rivningskåk.
- Spännande planlösning = Virrig labyrint, omöjlig att möblera.
- Mysig första bostad = Trång skrubb.
- Boende med möjligheter = Många små rum, udda vrår, långa korridorer och flera utgångar.
- Läge med citykänsla = För ung singel.
– En annan kategori är de som vill följa med prisutvecklingen på hemgatan, i det egna kvarteret och i den egna stadsdelen. Bara för att ha koll på bostadsmarknaden. Och så finns förstås de som finner tillfredsställelse i att se hur andra bor och lever, säger Jaana Anttila-Kangas som är vd för Finlands fastighetsmäklareförbund.
Enligt henne kan man se sökandet på bostadsmarknaden som både hobby och kunskapskälla.
Sökfunktion slår larm
I jämförelse med papperstidningen har nätportalen fördelen att den är snabb och marknadsför i realtid, en annan fördel är att den har en sökfunktion som larmar alla som anmält intresse för att köpa en bostad vid en viss gata eller i ett visst kvarter. När en bostad dyker upp på marknaden kommer meddelandet, och köparen har nöjet att ta del av första dukningen.
– Nätinformationen om bostaden är dessutom tämligen grundlig. Oftast ingår många olika uppgifter om husbolaget, när olika reparationer är gjorda eller planerade, och så finns inte bara bottenplanen utan även en hel del foton som ger en rätt bra bild av bostaden. En annan sak är att en bild kan ljuga, antingen så att bilden inte gör bostaden rättvisa eller så att den framstår som mycket bättre än den är. En ny trend är alla film- och videoklipp som presenterar bostaden.
Privat visning allt vanligare
Allt fler ringer sedan efter googlandet upp fastighetsmäklaren och begär privat visning. Det är också en förklaring till att de allmänna visningarna på söndagar är färre och inte längre drar fullt hus.
– Vi räknar numera att 80 procent av bostadsköpen sker efter en visning som inte har varit öppen för alla. En annan trend är att så gott som alla bostäder läggs ut först bara på nätet medan annonsen går senare i papperstidningen. Men ska man lyfta fram ett nytt varumärke eller ett nytt husprojekt är papperstidningen fortfarande ett starkt medium.
Hög på hus
Anttila-Kangas har inte hört att köp- och säljhetsen på marknaden skulle ha resulterat i ett renodlat spelberoende, ett beroende att ständigt gå in på nätet för att titta.
Men den svenska journalisten och författaren Alexander Norén har faktiskt skrivit en bok om beroendet, Hög på hus, som utgår från hans egna erfarenheter. I en intervju för svenska TT säger han att han blev besatt av att knäcka koden för hur marknaden fungerar. Slutligen var han beroende av att bostadssurfa.
– Det handlade om att jag inte ville missa något, jag ville vara först på bollen. Och när vi väl hittat och köpt vårt hus, ville jag se om jag kunde göra om det.
Positivt men osäkert
Bostadsmarknaden kännetecknas i dag av att den rör på sig tidvis, när trycket lättar och en viss ruljangs kommer i gång åtminstone för en tid.
– I något skede sker en reaktion då folk köper och säljer, men regeln är att osäkerheten gör att de som inte måste sälja låter bli och avvaktar i väntan på att få bättre betalt. Men samtidigt finns positiva tecken, som att fjolåret överlag var sämre än utvecklingen i år, säger Anttila-Kangas.
Hon säger också att konkurrensen på marknaden är stenhård, och att man trots det kärva ekonomiska läget knappast kan vänta sig att priserna går ned kraftigt.
– Men det finns alltid hus, gator och kvarter som har en hög säljfaktor och ett stort intresse, och så finns det områden som inte säljer alls.