Magisk vänskap
De här unga männen och pojkarna döljer inte att de är annorlunda. De får kraft från en vänskap som har skapats av dem själva, men givetvis med hjälp av miljardföretaget Hasbro som står bakom fenomenet My Little Pony.
V i är annorlunda. Vi är bronies och vi är stolta över det.
Vännerna Salomo Valkama, Benjamin Forsman och Artturi Salmela sitter på en bänk i Finlandiahuset och berättar om sin stora passion, My Little Pony. Orden snubblar över varandra. En utomstående har svårt att snabbt greppa orsakerna till hänförelsen. Det måste handla om magi.
Deras historia är ungefär densamma som Alexanders från Norge, Pauls och Jens från Storbritannien, Klaus från Tyskland, Axels och Fredrikas från Sverige. Alla de här senare nämnda är fullvuxna personer från olika håll i Europa.
De råkade för ett par år sedan se tv-serien Friendship is magic (Vänskap är magisk). De fäste sig vid hur skickligt karaktärerna beskrevs. De förtrollades av musiken och sensmoralen i serien. De gick med i internetgemenskapen som skapades kring fenomenet. Och ett av sommarens vackraste veckoslut träffas de alla med cirka 700 andra på Crystal Fair i Finlandiahuset i Helsingfors.
Alla är de bronies. Ett ord som inbegriper orden bror och ponny. Det går bra att vara brony trots att man är flicka. Visserligen är de flesta bronies unga män och pojkar.
Interaktiv hobby
För att förstå fenomenet måste man ta ett litet hopp tillbaka, till år 2009.
Hasbro, som är världens näst största leksaksföretag med en omsättning på över 4 miljarder dollar, märkte att intresset för succéprodukten My Little Pony hade rasat. Det gällde att helt sluta med de små pastellfärgade ponnyerna med stora, undrande ögon eller att skapa något nytt och annorlunda omkring dem. Bolaget hade nyligen haft en stor framgång med
Transformerfilmerna. Intresset för bolagets leksaksrobotar hade skjutit i höjden. Varför inte lansera en ponnyfilm?
Animatören och manusförfattaren Lauren Faust åtog sig, efter en viss tveksamhet, att producera något helt nytt och annorlunda. Hon skapade den animerade tv-serien, Vänskap är magisk, med ett tydligt positivt budskap: En kompis får inte överges. Huvudpersonen i serien, som bestod av 36 avsnitt, var ponnyn Twilight Sparkle. Till karaktären är ponnyn en plugghäst, som kommer på smarta idéer och är bra på att organisera. Men ponnyn hade, som sagt, i början svårt att få vänner.
Tv-serien, som hade premiär den 10 oktober 2010, lockade i starten cirka 1,4 miljoner tittare. Företaget Hasbro var relativt nöjt med mottagandet och produktionen av de små ponnyerna tog fart igen. Men plötsligt uppstod ett fenomen. Filmen och dess budskap började diskuteras på internetforumet 4channel. Mot slutet av första säsongen var tittarsiffrorna redan uppe i fyra miljoner. Det uppstod en antiponny-diskussion som stundvis var mycket hatisk. En oändlig ström av bilder och videofilmer på ponnyerna sattes ut på kanalen. Folk tog via egenhändigt producerade alster ställning för och emot. Många av de mest engagerade var unga män. Fenomenet brony hade uppstått. Den förenande länken var ett starkt engagemang för det goda buskapet som kunde läsas mellan raderna i ponnyernas halsbrytande äventyr.
Bryter mot stereotyper
Axel Nilsson, brony från Ängelholm i Sverige, frågar: Är det fel att titta på filmer där karaktärerna är ödmjuka mot varandra?
– Vi ifrågasätter samhällets könsstereotyper. Vad är tillåtet, vad är inte för olika kön? Är det en svaghet att bry sig om andra? Budskapet i filmer riktade till flickor är vänskap, kärlek och att man skall ta hand om varandra. Varför är de här filmerna bra bara för tjejer? Filmer för pojkar består av våld och vapen. Är det så det ska vara? frågar Axel Nilsson, som är skulptör och säljer sina skulpturer av de sex ponnyerna på mässan.
I förbifarten berättar han att hans mamma nog var ganska förvirrad när hon, för några år sedan, upptäckte att han ägnar mycket tid åt att titta på My Little Pony-filmerna.
Axel säger att det är svårt att uppskatta hur utbrett fenomenet är i Sverige. Åldern för bronies är 15 till 28. I klassen och utanför den egna gruppen håller bronies rätt låg profil.
– Man kan vara brony av olika grad. I min skola hade vi minst en brony per klass, säger Axel.
Brony-rörelsen har vuxit parallellt med att flera säsonger av Friendship is Magic har lanserats. Fyra säsonger har producerats vid det här laget och spänningen bland My Little Pony-fansen är stor inför säsong 5 som lanseras i höst.
Fostrande verkan
Benjamin Forsman, 16 år, säger sig snarast påminna om ponnyn Applejack. Det är en rolig, ärlig och stark ponny. Men han har också lite Pinkie Pie i sig. Han kan roa andra och han älskar att äta godis.
Benjamin har en gul, glad mjukisponny, Applejack, nedstucken under ryggsäckens axelband. Han har cowboyhatt på huvudet, precis som hans favoritponny brukar ha. Det går inte att missta sig. Han trivs i sin roll som brony och som Applejack.
Alla tre killarna anser att det absolut var värt att betala 80 euro för tre dagars mässa i Helsingfors. De har inte köpt dyra produkter, endast några billiga pins som de hakat fast på jeansen. De kommer alla tre från Tammerfors. Inga pengar går till lunch. Deras mammor hämtar lunch till dem mitt på dagen.
Salomo Valkamas favoritponny är Rainbow Dash. Den är snabb, våghalsig och äventyrslysten. Att det just är regnbågsponnyn som är hans alter ego borde man ha förstått. Han har en peruk i regnbågens alla färger på sitt huvud, och små spetsiga ponnyöron. Men han medger att han har varit blyg. När det begav sig påminde han mer om den blyga, Fluttershy.
– Min blyghet har gått om. Men Fluttershys vänlighet passar fortfarande bra in som karaktärsdrag på mig, säger Salomo.
På sig har han en T-tröja med en bild han själv har ritat och tryckt. En stegrande ponny gäckas av sin gråa skugga. I förbifarten berättar pojkarna dessutom att de har gjort tre videor med ponnytema som har fått skapligt med klickar i sociala medier.
Artturi, som går i andra klassen i gymnasiet kan inte direkt peka ut vilken ponny som påminner om honom. Han fascineras av alla sex karaktärerna. Om en månad är han på väg till Tyskland till en stor ponnykonferens. Det är aktiviteterna på portalen Equestrian Daily som förenar bronies.
Miljontals fans
Hur många bronies det finns runtom i världen är omöjligt att säga. En mätning för en tid sedan visade att portalen Equestrian Daily hade 182 miljoner unika besökare.
Simo Salminen, 19 år, är ansvarig för marknadsföringen under Crystal Fair-mässan i Helsingfors. Han skall in i armén och sedan börja studera medicin. Han säger att han lärt sig mycket av sin tid med ponnyerna.
– Jag har lärt mig hur fördomar uppstår, hur de växer sig starkare. Det finns starka fördomar mot tonåringar och äldre som följer med tv-serier som man tror är helt riktade till barn. I själva verket är filmerna mycket skickligt gjorda. Direkt och indirekt har de budskap till vuxna. My Little Pony-fansen skapar sedan sina egna budskap och produkter. Ibland träffas de på tillställningar som den här, säger Simo Salminen, som tycker själv att han till personen påminner om Twilight Sparkle.
– Ponnyerna har gjort mig till en tolerantare människa, som nu för tiden kan avstå från sådant som jag tidigare har tyckt är mycket viktigt för mig.