Båtmässan tror på sommaren
Båtmässan i Helsingfors har aldrig varit större än i år. Drygt 500 båtar fördelade på 383 utställare återspeglar en försiktig optimism inom branschen. Finland är ett av världens båttätaste länder, och mässan är Nordens största.
Egentligen fortsätter krisen, men det märks inte på båtmässan. Försäljningssiffrorna har totalt sett inte stigit sedan i fjol, och registreringen av större segelbåtar har minskat med 45 procent, men den knäande båtbranschen ser i alla fall tecken på att 2014 blir ett bättre år.
Nyheterna bland de etablerade båtmärkena är många, och redan under de första timmarna flockades besökarna inte minst kring Busters nya serie med glasfiberdäck på aluminiumskrov.
Det finns också plats för specialfarkoster som holländska Alufleet, en extremt robust båt som från början skapades för att sköta transport och bogsering för offshorebolag. Med fem millimeters aluminiumplåt och förstärkningar där det behövs har båtarna under 15 år sålts till så exotiska länder som Surinam och Kongo, och nu testar tillverkarna Finlands behov.
Stora båtar är dyra och används i genomsnitt tio dagar per år, påpekar Mikko Kauppinen på Seatime, som i fjol introducerade sitt båtaktiesystem. För en summa som varierar från knappa 5 000 till drygt 15 000 euro per tvåveckorsperiod kan man bli aktieägare till en Hanse eller Finngulf och slippa all service och förvaring.
Träbåtar som filosofi
Tarmo Tähtinen från Etelä-Kymenlaakson Ammattiopisto ställer ut en träbåt som han byggt under utbildningen på båtbyggarlinjen. Han tror inte att träbåten någonsin försvinner trots konkurrensen från andra material.
– Många undviker träbåtar för att de ”kräver mycket service”, men det gör en glasfiberbåt också om man vill hålla den i gott skick.
Det här är hans första båt, och i princip är den till salu.
– Ett proffs skulle bygga den här på två månader, för mig har det tagit längre eftersom jag tillverkat både segel och tackel själv.
Bland de många träbåtarna i sitt eget hörn av hallen finns också ett urval från Mahogany Yachting Society, med betoning på Classic-registrering och kulturmärkta farkoster.
Alla sjökort är inte bra
Alandia Försäkring går ut med en varning på båtmässan: om du har en plotter med sjökort från tillverkaren Navionics ska du inte lita alltför mycket på den.
– Vi har testat många märken och upptäckt att Navionics sjökort har allvarliga brister som kan leda till onödiga olyckor, säger Robert Rostedt, marknadschef för Alandia i Finland.
– Tillverkaren tog kritiken på rätt sätt och kommer att åtgärda felen, säger han.
Problemet med sjökortet är att vissa kobbar, djupområden och djupsiffror inte visas i alla zoomlägen. Först när man zoomar in rejält visas all information på skärmen, men då har man inte längre någon översikt.
– I fjol började vi vår testserie med flytvästar. Vi har också undersökt tågvirke och vinschar, men de resultaten ska ännu bearbetas, säger han. Totalt har Alandia listat ett tjugotal båttillbehör som borde testas.
– Vi gör vad vi kan för att öka sjösäkerheten, säger Rostedt som applåderar Finnboats färska satsning på konditionskartläggning av båtar.
Konditionstest av båten
Jouko Huju är vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat och noterar att det finns 160 000 båtar över 5,5 meter med minst 20 hästars motor i Finland. De ska vara registrerade. 23 000 av dem hör till någon båtklubb och besiktas årligen, men resten står utanför rutinmässig kontroll.
– Konditionskartläggningen är en genomgång som tar en halv timme om båten är lite mindre, ett par timmar om den är stor. I synnerhet när en båt ska säljas kan det vara en fördel om man kan visa upp ett dokument på skicket, säger Huju. Ett femtiotal båtexperter har utbildats för det här, och under året ska ännu ett hundratal få kompetensen.
På en båtmässa utdelas många pris ut. Det första i år fick Finlands Fyrsällskap för sin tioåriga verksamhet som lyft upp fyrarna till ett nationellt kulturarv. Dessutom har föreningen helt konkret renoverat fyrarna Gustavsvärn och Märket med talkokrafter.
Båtmässan pågår i Helsingfors Mässcentrum den 7–16 februari.