I Mattliden lär sig eleverna närvaro
I en tid när hjärnan går på ständigt högvarv har mindfulness, eller medveten närvaro, blivit ett sätt att grunda sig och koppla bort stressen. Det kan också göras i skolan.
I Mattlidens gymnasium i Esbo inleder modersmålsläraren Kim Wikström varje lektion med en fem minuters mindfulness-session.
– Slut ögonen och sitt rak, som om du hade en pelare i ryggen. Lyssna på din andning. Försök slappna av käkarna och pannan. Låt tankarna komma och gå ...
Eleverna sitter blixtstilla. Hakan faller. Ögonen hålls slutna. Det sprider sig ett lugn i klassen. Fem minuter går snabbt, men under den här stunden har alla hunnit lugna ner sig och lektionen kan börja.
– Det är en enorm skillnad i koncentrationen om man har haft en sådan stund eller inte, säger Kim Wikström, som i två års tid har använt mindfulness som ett medvetet arbetsredskap under sina lektioner.
– Det är bättre att hålla på med det fem, tio minuter varje dag än en timme en gång i veckan. Det viktiga är att kunna använda det i sin vardag.
Kroppen – ett ankare
Mindfulness handlar om att bli medveten om vad som rör sig i huvudet och att kunna ställa sig lite utanför sina tankar, känslor och impulser och inte låta dem dra i väg med en.
– Man skall inte försöka hålla tillbaka sina tankar och känslor med våld, för det går inte, tvärtom blir de allt starkare då. I stället skall man låta dem komma och gå, fortsätta att andas och acceptera det som är nu, säger Kim Wikström som anser att det är bra att rikta en del av sin uppmärksamhet till att vila i sin kropp.
– Kroppen är ett ankare. Eftersom vi använder huvudet så mycket, glömmer vi lätt bort kontakten med kroppen.
Man utvecklar olika saker inom sig ju mer man håller på med mindfulness och man fokuserar på olika saker olika tider.
– Jag tycker om den här metoden. Den handlar om mental träning och den är varken flummig eller har någon religion inblandad. Det har forskats mycket kring mindfulness och de goda resultaten är ovedersägliga. När du tränar fysiskt mår kroppen bra, medan du får ett vaket och flexibelt medvetande genom att träna det, säger Kim Wikström.
”Bra inför proven”
Eleverna Joakim Wikström och Daniela Fredman har varit med om mindfulness på Kims lektioner och är mycket nöjda.
– Det var svårt att koncentrera sig i synnerhet i början. Första gången tyckte jag det var konstigt, men det är nog bra, säger Daniela.
– Man måste stänga in sig i sig själv fast man har andra omkring sig. Det är krävande att inte börja diskutera med sig själv. Vanligen märker man inte att man tänker, och man börjar lätt fundera på vad man tänker, säger Joakim.
– När det funkar är det jättebra och man blir avslappnad. Ibland om jag har svårt att sova och tankarna snurrar brukar jag ta till övningarna. När man skall läsa till prov eller skriva prov är det också jättebra, säger Daniela.
– Ja, jag borde nog träna det lite mera hemma. Ju mer man tränar desto bättre blir man på det, säger Joakim.