Sinnet behöver service
Vi vet att vuxna människor har stor nytta av träning i medveten närvaro. Hur är det med barn och unga? Borde mindfulness införas som ett redskap i skolvardagen för att minska stressen och öka välbefinnandet?
Folkhälsan har tillsammans med Hjelt-institutet vid Helsingfors universitet inlett en omfattande empirisk forskning för att få svar på frågan.
– Vi hoppas på tillräcklig finansiering för att kunna få med så många som 2 000 elever från både svensk- och finskspråkiga skolor, säger forskaren Salla-Maarit Volanen vid Folkhälsans forskningscentrum, som leder projektet.
Det här är den första stora undersökningen i medveten närvaro för barn och unga i Finland och den har också internationellt stor betydelse.
– Vi genomför ett nio veckors program i årskurserna 6 till 8 och kommer att göra mätningar i början, mitten och slutet för att se om träningen har effekt. Ett halvt år senare görs ännu en uppföljning av eleverna, säger Salla-Maarit Volanen.
Hon påpekar att det också är mycket viktigt att lärarna är med på noterna och själva iakttar vad som sker i deras klassrum. Också föräldrarna kommer att får fylla i blanketter. Allt sker på frivillig basis.
För att få fram jämförelser delas eleverna in i tre grupper. En får öva sig i medveten närvaro, en annan lär sig slappna av på annat sätt och en tredje går på som vanligt.
Under lektionerna i mindfulness får eleverna lära sig att lugna ner sig och öva sig i att vara här och nu.
– Man lär sig att inte grubbla över det som varit och att inte ta ut problem i förväg. Dagens hektiska tempo och att vi hela tiden är online är en enorm belastning för hjärnan och sinnet.
Salla-Maarit Volanen säger att vi nog är bra på att sköta vår hygien och fysiska kondition, medan vi struntar i att sköta om vårt sinne och vår mentala hälsa.
Behöver service
– Hjärnan är också en muskel som behöver service och omvårdnad.
En orsak till att mindfulness har blivit så stort världen över, beror på att man i slutet av 1990-talet började fokusera på positiv psykologi och tala om vad vi kan göra för att ta till vara de resurser vi har för att må bra och då kom också medveten närvaro in i bilden. Hälsa är mer än frånvaro av sjukdom.
– Forskningsgruppens medlemmar Maarit Lassander och Sari Markkanen har genomfört ett pilotprogram som ger oss anledning att tro att det här är något som alla i skolan skulle må bra av. Barnen är trötta och stressade och njuter av att ha de här timmarna i medveten närvaro.
Upplevelsemetod
Salla-Maarit Volanen säger att förhoppningen är att på lång sikt få in mindfulness i lärarutbildningen och i läroplanerna, så att metoden kan användas som i skolan för eleverna att bemästra stress och ångest och öva upp sin självkännedom, koncentration och empatiska förmåga.
Salla-Maarit Volanen säger att det inte är fråga om någon hokus-pokus, men att det krävs regelbunden övning för att ge resultat.
– Medveten närvaro-övningarna är en upplevelsemetod som inte direkt öppnar sig med ord. I början kan det till och med kännas mer stressande liksom allt nytt man börjar med, men när man väl är i gång och lyckas med de formella övningarna, fungerar det väldigt bra. Man koncentrerar sig på det väsentliga och får snabbare saker gjorda. Då självkännedomen ökar lär man sig också förstå andra människor bättre.