Hamnen som tog över Busholmen
Nu är det lugnt men hur ser det ut i korsningen när antalet långtradare ökar med 150 till 660 per dag?
Utan pengar ingen bra stad. Det är den ekvationen som invånarna på Busholmen och i förlängningen södra Helsingfors lever med när Västra hamnen som redan är landets största passagerarhamn utvidgar. Det är bara det att pengarna som hamnen genererar inte verkar räcka till för smarta trafiklösningar i den stadsdel där hamnen finns.
Trafikplaneringen i området har gått från lösningar som var dyra till mera kosmetiska förändringar vars syfte är att i alla fall inte försämra villkoren för fotgängare och cyklister. Syftet borde vara att förbättra, förstås. För dem som bor i området är det en klen tröst att bara en del av alla fordon som bidrar till trafikstockningarna i Gräsviken kommer från eller ska till Västra hamnen.
Västra hamnen skulle aldrig växa till det den är i dag och vad den vill bli. Nordsjöhamnen byggdes för att helsingforsarna skulle slippa långtradarna i centrum. Det var kungstanken. Och nu åtgärdas trafikstockningarna med ny målarfärg i gatan.
Också i Södra hamnen är långtradarna ett problem, inte minst på grund av Guggenheimmuseet som ska byggas mittemot hotell Palace. Det är där de tunga fordonen ska in och ut i hamnen. Tills vidare lyser kreativa och realistiska lösningar med sin frånvaro.
I en utredning som offentliggjordes på sommaren hävdas att betydligt färre lämnar bilen hemma för att i stället åka västmetro till arbetet i Helsingfors. Enligt en annan ny prognos är utvidgningen av metrobanan så fiffig att tågen inte räcker till om blott 5–6 år. Lösningen är att grunda nya busslinjer och då är vi tillbaka i korsningen där Busholmskajen möter Sandvikskajen som möter Mechelingatan. Bilarna blir inte färre, det kommer nya bussar och mängden långtradare ökar?
Om fem år kör 660 långtradare varje dag genom korsningen. Det är en ökning med 150 jämfört med läget i dag.
Jo, det är viss dimma i kristallkulan men de här gissningarna tas på allvar i den rapport som nyligen presenterades för stadsplaneringsnämnden. Det är bra men trots uppenbar brådska med åtgärder är beslutsunderlaget fullt av rekommendationer, förslag på nya utredningar och vaga tankar kring svåra omständigheter som bör beaktas i den fortsatta planeringen. Sådana är exempelvis bulevarderna i nya generalplanen och centrumtunneln, som av allt att döma ligger kvar på någons ritbord. Men Västra hamnen och Busholmen byggs och utvidgas nu.
Åtgärdsprogrammet utgår från ekonomiska förluster om fordonstrafiken till Västra hamnen begränsas. Borde man inte i stället eller också räkna ut vad den ökade trafikens avigsidor kostar dem som bor i omgivningen?
Dessutom … Sedan i går och förmodligen flera dagar framöver diskuteras det skatter vid kaffebordet. De diskussionerna förs också i stadshusen i Vanda och Helsingfors när städernas ekonomiplaner för nästa år ska vidare i beslutsapparaten.