”Det var inte för det här som vi byggde Nordsjöhamnen”
Det brådskar med fiffiga trafiklösningar på Busholmen. Trycket ökar snabbt vid Sandvikskajen och på Mechelingatan som inom några år förväntas svälja ytterligare stora mängder fordon.
Helsingfors vill bygga ut Västra hamnen på Busholmen. Nya färjeterminaler ska ge klirr i turistkassan – bidra till utvecklingen, som det heter. Stadsplaneringsnämnden tar i dag ställning till ett förslag som möjliggör omfattande utbyggnad i området. Trafiken på Busholmen har ökat stadigt sedan Västra hamnen öppnades för passagerartrafik 1995. Problemet är att korsningen där Stillahavsgatan möter Sandvikskajen och Mechelingatan är redan i dag en propp som förargar det växande bostadsområdets invånare. Om sex år ska 660 långtradare varje dag köra genom korsningen. Det är en ökning med 150 tungviktare jämfört med i dag.
– Vi är medvetna om situationen. Det finns förslag på lösningar, säger stadsplaneringsnämndens ordförande Risto Rautava (Saml).
Det enligt honom mest trovärdiga alternativet handlar om en tunnel. Men den varianten verkar hänga ihop med planeringen av centrumtunneln, som ligger bortom svåra politiska förhandlingar, och bristen på pengar. Busholmen och Sandviken, och egentligen hela södra Helsingfors, kommer därför att dras med ökade trafikstockningar. Förutom långtradare är det 800 000 personbilar som ska sväljas av in- och utfartsvägarna. Mängden ökar med 400 000 fram till 2020.
Risto Rautava säger att utredningar pågår men bedömer samtidigt att utvidgningen av hamnen sker innan trafikstockningarna blir upplösta.
”Knäppt att öka trafiken”
Det är inte bara nya terminalbyggnader som ska smällas upp på udden av Busholmen. I förslaget som kanske i slutet av året godkänns som en detaljplan ingår ett 13 våningar högt kontorshus och stora parkeringar både på och under markytan.
Turismnäringen räknar med fler fartyg från framför allt Ryssland och samtidigt finns inga tecken på att spritrallyt mellan Finland och Estland skulle avta.
– Det är helt galet att utvidga hamnen på det där sättet. Hela idén med att bygga Nordsjöhamnen var att slippa långtradarna i centrum, säger stadsplaneringsnämndens vice ordförande Osmo Soininvaara (Gröna).
Enligt honom vill rederierna inte skilja åt passagerartrafiken och frakten.
– Det handlar om pengar. Men då borde vi också räkna ut vad den ökade trafikens avigsidor kostar dem som bor i omgivningen. Vilka kostnader är större?
Och som om det hela inte skulle vara krävande som det är drar trafikplanerarna dessutom åt skilda håll, enligt Osmo Soininvaara.
Risto Rautava vill också lyfta fram kollektivtrafiken.
– Det finns många spännande lösningar. Vattenbussar är en möjlighet, en linbana är en annan, säger han.