”Visumkrav bör klargöras för riksdagen”
Riksdagens stora utskott kan begära att höra inrikesminister Petteri Orpo om myndighetsbeslutet av kräva visum av resenärer inom Schengen, närmare bestämt på Finnlines färjor från Travemünde. Vice ordförande Tytti Tuppurainen (SDP) kräver svar åt utskottet.
Gränsmyndigheterna försvarar sitt beslut att uppmana Finnlines att kontrollera visum – men preciserar att det inte var ett krav, utan en uppmaning. Uppmaningen kom i ett brev från polisen och gränsmyndigheterna.
Före uppmaningen hade det anlänt asylsökande från Travemünde till Finland så gott som dagligen med rederiets färjor, omkring 20 personer sex dagar i veckan.
I Helsingin Sanomat får brevet hård kritik av professorerna i internationell rätt Martin Scheinin och Martti Koskenniemi, som säger att det transportörsansvar och de påföljdsavgifter som finns i utlänningslagen gäller bara Schengenområdets yttre gränser, inte de inre.
De påpekar att det också i strafflagen finns ett undantag som gäller humanitära skäl, i paragrafen om ordnande av olaglig inresa. Men det finns inte prejudikat som skulle visa om Finnlines har gjort rätt eller fel med tanke på det humanitära undantaget.
– Läget är väldigt oklart, och därför vore det ett utmärkt läge att klargöra det. Det vore bra om inrikesminister Petteri Orpo kunde besöka Stora utskottet, säger utskottets andra vice ordförande Tytti Tuppurainen (SDP) som är oroad över hela det europeiska läget, där kontroller också genomförs i Danmark och Sverige.
– Det är oroväckande om det blir omöjligt att söka asyl i Finland. Det behövs också en koordinering på EU-nivå, för enskilda medlemsländers slumpmässiga aktioner kan riskera hela Schengen, säger Tuppurainen.
Stora utskottets ordförande Anne-Mari Virolainen (Saml) bedömer att det handlar om juridiska tolkningar och kommenterar inte frågan ännu, men Virolainen anser också att det finns anledning för Stora utskottet att behandla frågan och få en närmare utredning.
Utskottet har följande möte den 13 januari.
Gränsbevakningen: Inget krav
På Gränsbevakningsväsendet uppger Martti Ant-Wuorinen, biträdande chef för rättsavdelningen, att brevet till Finnlines inte var ett krav, utan en uppmaning.
Han preciserar att brevet inte handlade om att utvidga transportörsansvaret i utlänningslagen till Schengens inre gränser. Enligt Ant-Wuorinen handlade det om att se till att rederiet inte gjorde sig skyldigt till ordnande av olagliga inresor, det vill säga brott mot strafflagen, inte utlänningslagen.
– De skyldigheter trafikbolagen har vid de yttre gränserna, som kan leda tillpåföljdsavgifter för transportören, gäller fortfarande bara där och inte vid de inre gränserna.
– Men strafflagen om ordnande av olaglig inresa gäller däremot både yttre och inre gränser. I bakgrunden fanns det faktum att rederiet av allt att döma hade kvoterat en viss mängd biljetter för resenärer som saknar visum. De framkom under höstens lopp i samarbetet mellan myndigheterna och rederierna, säger Ant-Wuorinen.
Uppmaningen att kontrollera visum var en rekommendation för att ”bli kvitt risken att en förundersökning inleds”.
Men det fins inte någon klar tolkning om Finnlines har agerat rätt eller fel tidigare, och det tar inte Gränsbevakningen ställning till. I Högsta domstolen finns nämligen inte prejudikat om undantaget för humanitära skäl. I undantaget står att ordnande av inresa inte är straffbart om det finns godtagbara skäl som gäller humanitära skäl eller nära familjeförhållanden, eller om förhållandena i personens hemland är sådana att de påverkar personens säkerhet.
Det finns ett tre år gammalt fällande hovrättsbeslut, i ett fall då en person betalat en annans olagliga inresa. I det fallet beviljade HD ingen vidare prövning. Fallet var också annorlunda, eftersom det inte var en intern resa inom Schengen.
Riksdagsledamot Juho Eerola (Sannf) har lämnat in ett skriftligt spörsmål till Inrikesministeriet med anledning av Finnlines. Eerola har frågat ministeriet om det finns planer på att tillämpa påföljdsavgifter för trafikbolagen också vid de inre gränserna, eller att återinföra de inre gränskontrollerna.