Kontrollanter och stängsel möter den som vill över bron
För första gången sedan 1950-talet måste de som tar sig de några kilometrarna över Öresund visa pass. HBL är på på plats på Kastrup den första dagen när Sverige infört id-kontroller.
KÖPENHAMN
Gulklädda vakter kontrollerar pass och id-kort – och fotograferar det – innan du släpps ut på perrong ett som tar passagerare från Kastrup till Sverige. Ett 325 meter långt staket har satts upp så att de som blir avvisade inte ska kunna springa över skenorna. Det går inte längre att åka tåg direkt från Köpenhamn till Malmö och tågen över Öresund avgår mer sällan och är kortare.
Så ser verkligheten ut i dag, den första dagen då de id-kontroller och det transportörsansvar som Sverige har infört är i kraft.
Nicolina Radiz bor i Köpenhamn och reser till Malmö några gånger i veckan för att arbeta.
– Det är klart att det här är jobbigt. Jag hoppas det inte pågår alltför länge, säger hon.
Morgonens kontroll har ändå gått rätt bra för hennes del. Hon räknar med att restiden blir ungefär en halv timme längre och hon kommer att hinna i tid.
– Allt är förstås bort från min fritid.
I vanliga fall tar tågresan 35 minuter. På grund av också de svenska gränskontrollerna i Hyllie, den första tågstationen på svenska sidan, samt förseningar beräknas den i värsta fall ta till och med en timme och tjugo minuter.
Radiz säger att hon nu funderar på att söka jobb i Danmark i stället.
Det var i december som den svenska riksdagen klubbade igenom id-kontrollerna. Det är upp till transportörerna, det vill säga tåg- och bussbolag samt rederier att kontrollera att passagerarna har giltiga id-handlingar. Straffavgiften per transport, om så inte sker, är 50 000 svenska kronor eller 5 400 euro.
Målet, som den svenska regeringen har uttalat, är att få ner antalet asylsökande som kommer till Sverige. Ungefär en femtedel av dem har pass eller motsvarande id-handling.
Det handlar också om att pressa Danmark, med en strikt asylpolitik, att ta emot fler.
Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen meddelade på måndagen att Danmark inför gränskontroller vid sin gräns mot Tyskland, något han nyligen öppnade för i sitt nyårstal. Statsministern sade att de nya svenska kraven innebär en allvarlig risk för att ett stort antal illegala flyktingar börjar upprätthålla sig till exempel i Köpenhamn.
– Det önskar vi inte. Därför uppför vi tillfällig kontroll vid gränsen till Tyskland. Vi vill inte se emigranter vandra längs våra vägar och motorvägar, vi vill se lugn och ordning, säger Løkke Rasmussen.
162 877 personer sökta asyl i Sverige i fjol, 18 492 i Danmark, enligt ländernas migrationsmyndigheter.
Tonen mellan Sveriges och Danmarks ministrar har varit sval sedan det svenska beslutet som Løkke Rasmussen har kritiserat.
– Det är ett stort bakslag för idén om att binda Köpenhamn och Skåne samman till en slagkraftig, internationell region, skriver han på Facebook.
Sedan 1950-talet har det rått passfrihet mellan länderna och under de femton år som Öresundsbron har funnits har regionen integrerats allt mer. Enligt Öresundsinstitutet tar sig nästan 75 000 personer över bron dagligen. 32 100 tar tåget. Ungefär 8–9 000 pendlar med tåg per dag.
Niels Paarup-Petersen är dansk, bosatt i Malmö och har varit med om att grunda Facebookgruppen Öresundsrevolutionen som motsätter sig id-kontrollerna. Den har på några veckor samlat över 20 000 medlemmar.
Också han påtalar alla olägenheter som kontrollerna medför för i synnerhet pendlarna, men påpekar att det är flyktingar som påverkas mest.
– De kan inte komma in i Sverige för att söka asyl.
Han är kritisk till att inga myndigheter är på plats för att ge råd till dem som inte kommer igenom id-kontrollen på Kastrup. HBL möter några som på mycket knagglig engelska förvirrat frågar hur de ska kunna ta sig till familjen i Malmö.
Michael Randropp som är talesman för Pendlerklubben Kystbanen säger att medlemmar använder uttryck som ny Berlinmur och, ny järnridå för att beskriva kontrollerna och stängslet.
– Det här ger mentala ärr som det tar lång tid att läka.
Han bedömer ändå att morgonen gått bra men påminner om att många i synnerhet i Sverige ännu har jullov. Och det är på eftermiddagen, då de som arbetar i Köpenhamn och bor i Sverige åker hem, som den värsta rusningen är att vänta. Det är enbart i riktingen Sverige-Danmark som kontrollerna gäller.
Öresundsinstitutet har räknat ut att tidsförlusten kostar ungefär 1,6 miljoner kronor per dag.
Buss- och tågbolagen och rederierna har kritiserat myndigheterna för att instruktionerna om hur id-kontrollerna ska genomföras har varit otydliga och kommit sent. Ännu i dag råder förvirring om vilka id-kort som är giltiga. DSB anlitar ett vaktbolag för kontrollerna, men på en del bussar är det chaufförerna som ska avgöra vilka som får åka med.
Uppdatering klockan 13.15: Danmark inför tillfälliga passkontroller mot Tyskland, meddelar statsminister Lars Løkke Rasmussen.