FP: Finland har lyckats som julgubbsland
Finland har lyckats tälja guld på vara julgubbens hemland, skriver tidningen Foreign Policy som menar att inget annat nordligt land lyckats med samma bedrift.
Flera nordiska länder har försökt göra julgubben till "sin", men bara Finland har lyckats med det och lockar tusentals turister till Rovaniemi i Lappland varje år, skriver FP i ett stort reportage om Finland på julafton.
Julgubbsindustrin har blomstrat sedan 1980-talet, mycket tack vare att den finska staten pumpat in pengar i centret som ska upprätthålla bilden av Finland som julgubbens hemland. Alaska, Grönland, Norge och Sverige har försökt med liknande satsningar, men tillsvidare är det Rovaniemi som håvar in 300 000 besökare årligen, skriver FP. Tidningen jämför med svenska Mora som endast lockar 50 000 besökare per år.
Enligt tidningen är julen i Finland inte enbart tid då alla är lediga, utan också en nationell stolthet. Att julgubbens besökscenter dessutom blivit en stor turistattraktion är ett stort plus. Det konstaterar finansminister Alexander Stubb som uttalar sig i tidningen.
– Det att julgubben bor i Finland är antagligen ett av de bästa varumärken vi har att marknadsföra, eftersom alla älskar honom, säger Stubb till FP.
MTV var först med att citera reportaget.