Paris kippar efter frisk luft
Också utanför klimatmötet har Paris ett utsläppsproblem på nacken. Biltrafiken måste begränsas för att luftkvaliteten har blivit ett hälsoproblem.
PARIS I förorten Le Bourget som står värd för klimattoppmötet skiner decembersolen genom en rätt frisk luft. Just nu känns den också rätt okej i innerstaden, men variationerna är stora.
– För två veckor sedan fick jag så svårt att andas att jag inte kunde sova. Det var som ett allergiskt utbrott, fast jag inte är allergiker. Jag tror att det berodde på luftkvaliteten, säger Caroline de Goursac som bor och studerar i huvudstaden.
Luftföroreningarna beräknas orsaka 42 000 fransmäns död varje år, och de sänker den förväntade livslängden med 6–9 månader. Situationen är svårast i Paris där flera miljoner människor varje dag utsätts för cancerframkallande mikropartiklar, heter det i stadens åtgärdsprogram mot trafikföroreningar.
Trafiken är den främsta källan till luftföroreningarna. Den står för två tredjedelar av utsläppen av kväveoxider och över hälften av mikropartiklarna. Det har fått stadens ledning att hosta fram snabba lösningar. Först förbjöds de tunga dieselfordonen, och efterhand ska också personbilarna med de största utsläppen hållas utanför centrum.
– Det är ingen dum idé. Alla känner till problemet, och det känns värst på sommaren, säger Caroline de Goursac.
Stadens ledning har sagt att det måste bli varje parisares rätt att andas frisk luft. Och även om det rökdis som tidvis lägger sig över Paris inte kan jämföras med smogen i Peking är läget stundvis allvarligt. Normalt innehåller varje liter Parisluft 200 000 partiklar av den minsta sorten, men som värst har man varit uppe i 6 miljoner partiklar per liter. Det sägs motsvara luften i ett 20 kvadratmeters rum med åtta rökare.
SOT I LUNGORNA. Caroline de Goursac antar att hennes andningsproblem föranleddes av Paris dåliga luftkvalitet. – Jag tror inte att de berodde på att jag röker, säger hon. Foto: Peter Buchert / KSF media
Begränsar för bilister
Hälsorisken har fått borgmästaren Anne Hidalgo att halvera trafikvolymen då det varit som värst, genom att tillåta bilar med udda och jämna registernummer att köra varannan dag. Detta har testats några gånger.
– Folk är generellt med på noterna, för luftkvaliteten är så dålig, säger vice borgmästaren Patrick Klugman på sitt kontor.
Ute på gatan instämmer Caroline du Goursac:
– Min syster bor ute i förorten och åker bil varje dag, men här i innerstaden behöver ingen bil. Man kommer vart som helst med metro, och det är inte många som klagar när man får åka gratis då biltrafiken är begränsad.
Invånarna i regionen Ile-de-France, där Paris är kärnan krävde förra året trafikbegränsningar (i en enkät betecknade 84 procent kampen mot luftföroreningarna som en prioritet). Politikerna svarade omgående med att sänka hastighetsbegränsningen på ringvägen till 70 kilometer i timmen och utvidga zonerna med 30-begränsning.
Staden har också testat gratis parkering för hyrbilar och bilpoolsbilar, främjat cykelmöjligheterna och subventionerat elcyklar.
– Vi gör vad vi kan för att lindra eländet, säger Patrick Klugman.
Snabb inverkan
I slutet av september var det bilfri dag i Paris. Kvävedioxidhalten sjönk med 30-40 procent i innerstaden. Det överraskade till och med Anne Hidalgo.
– Vi kanske ska utlysa bilfria dagar oftare, kanske varje månad, twittrade borgmästaren då.
En klar majoritet av metropolinvånarna säger också ja till planerna på att göra stadskärnan till gågator. Alternativen diskuteras, och det brådskar med en lösning då EU hotar med sanktioner mot länder som har för dålig luftkvalitet i städerna. Ett beslut man redan tagigt är att fördubbla huvudstaden cykelvägar till 1 400 kilometer på fem år.
Under klimatmötet vill Paris visa upp sig från sin bästa sida och bjuder mötesdeltagarna på gratis metro, lokaltåg och hybridbussar.