Mobilapp ger hämtmaten en ny dimension
Den nya mobilapplikationen Wolt erbjuder hemleverans av också annan mat än pizza och kebab. Vi följde en beställning i centrala Helsingfors.
12.01
Det är lunchtid på restaurang Rulla på Georgsgatan när beställningen vi avtalat om på förhand kommer in. Kaisa Malassu knappar in en bekräftelse på läsplattan och uppskattar tillagningstiden till fem minuter. Eftersom kunden beställt hemleverans får kuriren samtidigt ett meddelande.
Rulla är en av de cirka 200 restaurangerna som finns tillgängliga i applikationen Wolt. Idén är att kunden med mobilen kan beställa sin mat redan innan hen stiger in på kaféet eller restaurangen. Sedan finns beställningen färdig när kunden anländer eller så levereras maten hem.
12.06
Kunden har beställt lunchalternativ nummer ett för 10,10 där tre vietnamesiska risrullar samt en batatsallad ingår. Allt finns färdigt tillagat så Sonja Tamminen plockar snabbt ihop maten i en låda. Den ställer hon nu i kylen i väntan på att kuriren anländer.
12.11
Kuriren Vilhelm Cronstedt är framme för att plocka upp leveransen. Han jobbar för kurirfirman Feddy, ett annat uppstartsföretag som samarbetar med Wolt sedan någon vecka tillbaka. Cronstedt plockar upp paketet och lägger det i kylboxen i bilen som väntar utanför. På sin mobil ser han rutten för leveransen. Särskilt långt ska vi inte, till Nylandsgatan några kvarter bort.
I bilen på väg till slutdestinationen berättar Cronstedt att rusningstiden för leveranserna infaller på kvällen. På en bra dag får firman 40 beställningar som de olika kurirerna ska leverera. Dagen innan hade Cronstedt själv åtta uppdrag, vilket är rätt mycket.
– Det blir väldigt mycket Berghäll och väldigt mycket mat.
Feddy har varit i gång i ett par veckor och kunderna börjar nu hitta tjänsten. Förutom mat blir det en del mer ovanliga önskemål.
– En kollega fick uppgiften att hämta en hund från kundens hem till Mattolaituri (restaurang vid Brunnsparken).
Kuriren fick då nyckeln till kundens hem, tog ut hunden och rastade den och levererade den välbehållen till ägaren.
Cronstedt studerar själv i Sverige men hjälper till med leveranserna på Feddy under sommaren. För hans del är arbetstiden obestämd och han hänger oftast på firmans kontor tills det kommer en beställning. Bilen står han själv för men i framtiden är det tänkt att kurirerna ska köra runt i staden med skotrar.
12.19
Vi är framme hos kunden Tero Salonen på Nylandsgatan, han möter oss i portgången. Via Wolts applikation har han kunnat följa vår väg i realtid.
Vilhelm Cronstedt räcker honom matpaketet och drycken han beställt och därmed är leveransen avklarad. Några fysiska pengar byter inte ägare, eftersom betalningen sker direkt via appen. Priset för leveransen är i det här fallet 3,90, så med lunch och dryck kostar det hela Salonen drygt 15 euro.
– Visst är det här praktiskt, jag var tvungen att vara hemma i dag så det passade bra, säger Salonen.
Han jobbar själv som planerare för elektroniska affärsmodeller och prövade först på tjänsten av ren nyfikenhet. Nu har han hunnit med några matbeställningar då han på grund av jobbet hellre beställt hem maten.
Klappat och klart – Tero Salonen går in till sig för att äta sin lunch. Vilhelm Cronstedt kör till Feddys kontor på Petersgatan och inväntar nästa uppdrag.