Tåg betyder buss till flyget
I minst tre månader framöver ska de som tar tåget till Helsingfors-Vanda flygplats byta till buss den sista biten.
Miia Halonen och Jutta Niemikorpi är nöjda när de stiger på P-tåget vid Hoplax station i Haga. Inte minst för att de snart flyr den finska sommaren.
– Vi köpte resan till Turkiet i tisdags. Det var inte lätt att hitta något, vi fick boka flyg och hotell separat. Det blev dyrt med det är det värt en sommar som denna, säger Halonen.
Men de är också glada över att vägen till flygplatsen från Sockenbacka nu blivit så mycket smidigare och att deras resa infaller just den dag flygplatsens tågstation öppnade.
– Tidigare har jag fått lov att gå nästan en kilometer till Ring I för att ta en buss, säger Niemikorpi som ofta bett någon kompis skjutsa henne till flygplatsen.
På fredagsförmiddagen är det gott om utrymme för väskorna i det nästan tomma tåget. Från Hoplax station är det bara 23 minuter till flygplatsen, och när de unga kvinnorna stiger ut på den nyinvigda stationen tittar de från höger till vänster och till slut på de andra passagerarna för att veta vartåt man ska gå. Stationen känns enorm, och väldigt kall. Temperaturen kommer att ligga mellan 9 och 13 grader året om, eftersom den ligger i berget 30 meter under marken.
"Buss lättare"
Halonen och Niemikorpi får först ta rulltrappor upp till en ungefär hundra meter lång underjordisk gång. I slutet av den väntar fyra våningar med rulltrappor, vilket verkar vara lite klumpigt med resväska.
– Varför tog vi inte hissen? undrar Niemikorpi.
Utanför stationen väntar en gratis buss som kör skytteltrafik till terminalen, ifall man inte känner för att promenera 800 meter med sina väskor. Halonen är inte alls nöjd när hon hoppar av bussen och drar väskan efter sig.
– Jag trodde att tåget skulle gå ända till terminalen. Det här blev ju jättekomplicerat. Vi borde ha tagit bussen!
När de unga kvinnorna kommer hem om en vecka kanske de ändå tar tåget – buss 615 som många använder som flygbuss kör redan nu med längre turintervall. Men de kan trösta sig med att tåget från slutet av oktober de facto stannar närmare flyget. Projektchef Juha Kansonen på Trafikverket förklarar att tågen kommer att stanna i andra änden av tågstationen när den underjordiska gången mellan tågstationen och flygplatsen blir färdig.
– Då behöver man bara gå längs en 50 meter lång gång med rullband. Sedan måste man förstås gå antingen till terminal 1 eller 2, men man är hela tiden inomhus.
Har ni fått någon respons på arrangemangen vid flygplatsens station, Juha Kansonen?
– Bara positiv.
Den som åker ringbanan för första gången kan undra varför perrongerna är så långa.
– Kivistö blir en stadsdel med 30 000 invånare, Aviapolis har tusentals arbetsplatser och trafiken till flygplatsen kommer att öka. Till skillnad från Västmetron är vi beredda på ökade passagerarmängder. I dag behöver vi bara köra med ett, ibland två Flirttåg. I framtiden kan man behöva koppla ihop tre tåg, vilket betyder ett tåg på 225 meter.