Premiär för Ringbanan
Den första tågturen på Ringbanan väckte stort intresse bland huvudstadsregionens resenärer. HBL var med på jungfrufärden.
Kön ringlade lång redan vid halv fyra tiden på järnvägsstationens perrong. För de mest morgonpigga bjöd Helsingforsregionens trafik på kaffe och bulla och många valde att föreviga sig vid tåget som stod vid plattform 7. Juha Lahti från Kyrkslätt hade tillsammans med sönerna Nooa och Teo tagit sig till stan för att åka med första turen, som tidtabellsenligt med beteckningen I startade klockan 3.59.
– Den äldsta sonen Teo är en ivrig tågfantast. Det var ett måste att få vara med om den första historiska tågfärden på den här banan. Vi visste att det blir en tidig väckning, men den här resan har barnen väntat på länge, säger Lahti.
Tillsammans med pojkarna åkte Juha Lahti runt ringbanan, men det fanns inga planer på att bekanta sig med de nya stationerna.
– Tyvärr tror jag inte att vi utnyttjar banan i fortsättningen. Vi bor i Kyrkslätt så om vi tar oss till exempel till flygplatsen så är det med bil, säger Lahti.
Katja Haapalahti och Hanna-Mari Toljamo var också på resa främst av nyfikenhet. De har höga förväntningar på ringbanan. Toljamo är på besök i Helsingfors. Hon bor i Uleåborg.
– Den första turen är en unik upplevelse. Vi tar färden som en utflykt den här gången, men jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att åka med tåget, säger Toljamo.
Haapalahti jobbar i tre skiften på flygplatsen. För henne är den nya tågförbindelsen välkommen. Vid flygplatsens station stannar tåget från och med den 10 juli. Tills dess trafikerar en buss mellan Aviapolis station och terminalerna 1 och 2.
– En klar förbättring för mig, även om jag inte bor vid någon av stationerna på sträckan. Jag föredrar alltid tåg och jag kommer att använda tåget i fortsättningen.
För passagerare med mycket bagage är tåget säkert en välkommen nyhet, säger Haapalahti.
På det första tåget fanns tre konduktörer. Henri Turkia speakade i högtalarna på finska, svenska och engelska och sålde biljetter.
– Det är rätt många som köpt en biljett bara för att ha som ett minne från den första resan, säger Turkia lite sömnigt.
Och det är inte så underligt. Precis som många resenärer har Turkia och hans konduktörskamrater väntat på den här dagen länge. Det blev bara en kort blund i några timmar.
– Många konduktörer var intresserade av den här första turen att vi var tvungna att dra lott. Det är sällan man får vara med om att öppna en ny rutt. Det är ingen vanlig arbetsdag för mig, säger Turkia.
Han har en stark tro på Ringbanans framtid. Det är en bana som inte bara tjänar huvudstadsregionen utan hela Finland.
– Det är skäl att minnas att det finns många resenärer som med fjärrtåg stiger av i Böle eller Dickursby. Nu är det enkelt för dem att ta sig till flygfältet utan att behöva byta till buss eller taxi, säger Turkia.
Efter att tåget för första gången stannat i Lejle åkte det sakta förbi flygplatsens station, som ännu ser lite halvfärdig ut. Vid Aviapolis station hoppar ett tiotal resenärer av för att byta till bussen mot flygplatsen. Det gör också HBL:s reporter, som på fem minuter är framme vid flygplatsen. Tillbaka går det trögare. Informationen om tågens tidtabeller saknas på flygplatsen totalt och när buss 620 dyker upp är det ett säkrare val på väg in mot stan. Ringbanan har trots allt sina födslovåndor – hoppeligen inte allt för länge.
Se också video!