Oeniga politiker valde svårövervakad kompromiss
Åland följer Sverige och sänker gränsen för rattfylleri till 0,2. Men politikerna är inte eniga och polisen tveksam – inte till sänkt gräns, men till att lagen blir svårövervakad. Ålänningarna i allmänhet verkar däremot positiva.
Vägen till en sänkt promillegräns på Åland började 2007. Då lämnade socialdemokraterna med Carina Aaltonen som första undertecknare in en motion till Ålands lagting om att sänka gränsen för rattonykterhet till 0,2. Motionen godkändes av dåvarande lagting, men sedan blev det stopp i landskapsregeringen.
Sittande regering är inte heller enig i frågan men har lyckats mangla fram ett lagförslag, som nu lämnats till lagtinget. Carina Aaltonen, i dag en av ministrarna, kallar det för en "klok kompromiss".
Enligt förslaget går gränsen vid 0,2, men den som ertappas med en halt på 0,2–0,49 får en ordningsbot på 200 euro. Den som åker fast en gång till inom ett år får körkortet indraget.
Tydlig signal
– Jag är nöjd. Det gäller att förändra normer och lagförslaget ger en tydlig signal – bilkörning och alkohol hör inte ihop – och med en ordningsbot blir det inget merarbete för domstolen, säger Carina Aaltonen.
Hennes parti är helt för en sänkning medan Ålands framtid är helt mot. Övriga partier är splittrade, men lagförslaget tros få majoritet när det kommer upp till sista behandling i lagtinget.
Ett av motståndarnas huvudargument är att en sänkning inte leder till att personer med stora alkoholproblem blir nyktrare i trafiken. Däremot krånglar man till det för "hyggligt folk" som vill ta ett glas öl eller vin till maten och ändå köra hem.
Det enda vettiga
En av Ålands mesta experter på alkoholberoende och dess följder är läkaren Karl K Fagerlund. Han har under lång tid arbetat på A-kliniken i Mariehamn och även ansvarat för efterbehandlingen – både med kurser och kliniska kontroller – av personer som dömts för grovt rattfylleri.
– En gräns på 0,2 är det enda vettiga. Jag kan inte förstå att man tycker att det ska vara en rättighet att köra bil om man intagit berusningsmedel. Det finns alternativ. Man dricker alkoholfritt eller låter bilen stå.
Att de som åker fast med halter under 0,5 enbart är "hyggligt folk" stämmer inte. Undersökningar i Sverige har visat att hälften av dem överkonsumerar alkohol.
– Promillehalten säger inte allt. En person, som åker fast med en låg promillehalt, kan ha druckit en hel del tidigare under dagen. Då är balansen, koordinationsförmågan och synen fortfarande klart påverkade och personen högst olämplig som bilförare. Detsamma gäller dagen- efter-förare. De borde låta bilen stå hela dagen. Efter ett rejält sjöslag har man förändringar i hjärnan även om man nått 0-gränsen.
Fagerlund säger att en gräns på 0,5 lockar till bedömningar. Man räknar glas och beräknar tid och sätter sig bakom ratten i lägen där man absolut inte borde.
– Om man dricker långsamt men under en längre tid kan man känna sig nykter även om man inte är det. Men man kan aldrig bedöma sin egen nykterhet, säger han.
Tveksam polis
Eva Fellman, tf. kommissarie vid ordningsavdelningen vid Polisen på Åland, säger att alkohol och trafik absolut inte hör ihop. Men hon och hennes kolleger är ändå tveksamma till lagförslaget.
– Hur hindrar vi en bilist som blåser 0,2–0,49 att köra vidare efter att ordningsboten är utdelad? Ska vi stå och vänta vid vägkanten tillsammans? Det är inte möjligt i praktiken och stjäl resurser från andra uppdrag. Det händer också att personer av medicinska skäl inte är kapabla att blåsa och om de är misstänkta måste de tas till sjukhuset – också det stjäl resurser och vi kanske missar någon som kör med betydligt högre promillehalt.
Polisen måste också upprätta ett system för att hålla reda på dem som åkt fast en gång, eftersom körkortet dras in om samma person åker fast igen inom ett år. Dessutom måste precisionsalkometrar köpas – minst fyra behövs och en kostar cirka 15 000 euro.
– Vi anser att det vore mycket bättre att den som kör med 0,2–0,49 döms i domstol. Med en ordningsbot visar man att föraren förvisso begått ett brott, men det är inte så allvarligt, säger Fellman.
En majoritet av ålänningarna verkar vara positiva till förslaget. När Nya Åland pejlade läget bland hundra personer var 59 för.
Bättre utrustning. Victor Erikslund, äldre konstapel på Åland, visar det sållningsinstrument som polisen på Åland använder i sina alkotest i dag. Det duger inte om gränsen sänks till 0,2, då behövs en precisionsalkometer.