Förarlösa metron flera tiotals miljoner euro dyrare
Enligt metroleverantören Siemens går det att automatisera tågbanan så att västmetron startar hösten 2016. Men det kostar extra, mycket extra. En summa som nämns är 64 miljoner euro.
Enligt ett nytt förslag struntar Helsingfors stad i det skiljemannaförfarande som skulle starta om ett år. Det säger biträdande stadsdirektör Pekka Sauri i dagens Helsingin Sanomat. I stället betalar staden Siemens 20 miljoner euro. Det är de pengar som tvisten handlar om. Allt för att automatiseringen av metrobanan äntligen ska kunna slutföras i rask takt.
Av en intern skrivelse framgår att den verkliga summan är minst 64 miljoner euro. Till HBL säger Pekka Sauri att han vill inte spekulera i summorna.
– Det är en förhandlingsfråga mellan staden och Siemens.
Tekniska problem och de ständiga tvisterna om både pengar och ansvar har fördröjt det från början världsunika projektet att bygga om gamla tågvagnar. Hur djup krisen är framgår av beslutsunderlaget på trafikverket HST:s webbplats. Några besparingar att tala om finns inte att hämta under en överskådlig tid, vilket ändå var en av huvudpoängerna med den förarlösa metron.
– Det här är olagligt. Man kan inte ge ett pris och senare ett annat dyrare, säger en upphandlingsexpert med insyn i metroprojektet som läst på om de senaste vändningarna. Experten kräver att få vara anonym på grund av affärskontakter med staden.
Siemens tog hem anbudet för flera år sedan. Den förarlösa metron skulle kosta Helsingfors lite under 100 miljoner euro. Sedan dess har affären svällt ut i och med att Esbo anslöt, och nu är den totala summan som städerna betalar för automatiseringen närmare 170 miljoner. Eller det borde den vara. Flera tiotas miljoner till är, som upphandlingsexperten uttrycker det, ingen liten justering uppåt utan ett avtalsbrott.
Till saken hör att de gamla tågvagnarna besiktades och godkändes av Siemens innan det ursprungliga avtalet undertecknades.
Ett avtal som ingicks med Siemens sommaren 2012 skulle garantera att automatprojektet slutförs snabbt. Nu är projektet med förarlös metro fyra år försenat.
Vad har hänt, Pekka Sauri?
– Vi har fått nya problem.
Hur är det möjligt att utbildningsnämnden kan tvingas att minska antalet skolgångsbiträden men metron kan få hur mycket pengar som helst?
– Pengarna tas från olika moment i budgeten.
Men i slutändan är det ändå stadsborna som betalar?
– Så är det, ja.
Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST möts i morgon torsdag och sannolikt fortsätter diskussionen på nästa möte i mitten på december.
DETTA HAR HÄNT:
3.5.2012 Enligt en konsultutredning som presenteras för HST:s direktion kan automatiseringsprojektet slutföras om det garanteras att västmetron kan starta 31.12.2015. I dag är starten senarelagd till hösten 2016.
16.5.2012 HST:s direktion uppmanar trafikverkets ledning att vidta åtgärder för att bryta kontraktet om de gamla metrotågens automatisering.
27.5.2012 Det framgår att biträdande stadsdirektör Pekka Sauri fortsatt förhandlingarna med metroleverantören Siemens. Enligt ett nytt avtal bygger man klart och grälar senare om pengarna. Direktionen får veta om överenskommelsen per epost.
28.5.2012 Stadsstyrelsen gör som Sauri föreslår och besluter att automatiseringen fortsätter.
13.11.2014 Enligt HST är projektet nu 48 månader det vill säga fyra år försenat jämfört med det ursprungliga metroavtalet och dessutom 15 månader, alltså drygt ett år, jämfört med nya avtalet.
LÄS MERA:
Ny rapport om den förarlösa metrons kostnader och vad automatmetron betyder för trafiken
Förslaget som presenteras för trafikverket HST:s direktion