Västmetrons start är hotad
Västmetrons start är hotad igen. Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST förväntas komma med lösningar inom november.
Problemen med att bygga om och automatisera de gamla metrovagnarna är nu så omfattande att västmetrons start är hotad. Stadsstyrelsen i Helsingfors fortsatte i går kväll diskussionen om metroaffären där den slutade på mötet för en vecka sedan.
Och nu är bollen tillbaka hos direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST. Politikerna i direktionen förväntas ha en lösning senast den sista november.
Automatiseringen verkade omöjlig redan för två år sedan och HST:s direktion ville då bryta med metroleverantören Siemens. Det dög inte för stadshuset. Enligt ett nytt avtal skulle automatprojektet ros i hamn och tvisterna om kostnader avgöras med mer eller mindre hemligt skiljemannaförfarande från och med hösten 2015.
– Att bryta automatavtalet med Siemens anses inte vara ett alternativ, säger SFP:s Björn Månsson som fick ta del av de senaste metrofnurrorna i stadsstyrelsen.
Enligt HBL:s källa på verkstadsgolvet vid Helsingfors stads trafikverk HST har Siemens lovat för mycket och förutom tågen är det problem med plattformsdörrarna.
– Siemens kan helt enkelt inte bygga om de gamla metrovagnarna och plattformsdörrarna är av dålig kvalitet. Monteringen har dröjt sanslöst länge, säger källan med god insyn som också misstänker att rapporteringen till stadens ledning har varit alltför positiv.
Källan vill inte uttala sig med eget namn i rädsla för projektledningens straffåtgärder.
De äldsta metrotågen är från 1977 och de nyaste från 2001. Men enligt källan kan Siemens inte skylla på oförutsebara problem.
– Enligt avtalet har Siemens fått våra tåg för automatisering i det skick som de var när bolaget besiktigade dem.
Kimmo Reiman som är projektchef vid HST bekräftar.
- Grisen i säcken. Stadsfullmäktige bestämmer att Helsingforsmetron ska förses med automatisk hastighetskontroll. Kostnad 70 miljoner euro. Två år senare är priset 115 miljoner euro. Automatmetroprojektet där man bygger om gamla metrotåg är världsunikt.
- Problemen hopar sig. Siemens föreslår en halvautomatisk lösning sommaren 2011. Plattformsdörrarna börjar krångla.
- Direktionen stoppar projektet. Efter allt bråk på vintern och våren 2012 vill politikerna i direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST avbryta automatiseringen. Det vill inte biträdande stadsdirektör Pekka Sauri.
- Fiaskot är fullbordat? Hösten 2014 hjälper det inte ens att flytta fram grälen om pengar eftersom det inte är pengarna som är problemet utan know-how och tekniken.
– Det står tydligt i avtalet att vi saknar dokumentation om de äldsta vagnarna och att det är Siemens som ska komplettera uppgifterna. Siemens besiktigade tågen innan anbudstävlan. Det kan inte ha kommit som en överraskning att de gamla tågen är sinsemellan olika.
Enligt HST vill Siemens ha mera pengar, "det handlar om miljonbelopp".
Enligt en färsk lägesrapport ligger automatiseringen nu fyra år efter den ursprungliga tidtabellen.
Artikeln är ändrad 14.10.2014. Lade till ordet ”automatavtalet” i meningen som handlar om att bryta med Siemens (Månsson).