Sinnemäki: Helsingfors behöver smidig kollektivtrafik
Anni Sinnemäki vill se ett centrumbibliotek i Helsingfors.
Anni Sinnemäki
1. Godstrafiken till och från Busholmen måste vi leva med.
Det är något som Helsingfors hamn och staden kan påverka. Så mycket som möjligt av godstrafiken ska styras till Nordsjöhamnen.
2. Mannerheimvägen är bra som den är.
Hannu Oskala (grön fullmäktig, red.anm.) föreslog att en del av körfilerna i början av Mannerheimvägen byggs om till gågata. Kanske kan vi testa det en dag.
3. Det är alldeles för billigt att köra bil i Helsingfors.
Det handlar snarare om utrymme än om kostnader. Vi behöver fungerande kollektivtrafik och cykelns betydelse ska vara större, men också bilen har sin plats i staden.
4. Stora Robertsgatans gågata är en skam för staden.
Många morgnar är det fullt av lastbilar och andra fordon där, vilket är en skam. Men ibland är gatan mycket trivsam. Det finns många bra affärer där och man kan äta och dricka gott.
5. Centrumtunneln bör byggas.
Vi ska hellre använda pengarna till att bygga ut kollektivtrafiken. Centrumtunneln är för dyr.
6. Kajsaniemiparken är riktigt bra som den är.
Kajsaniemiparken borde förnyas. Stadens investeringsram är ganska stram så vi kan kanske göra en bit i taget.
7. Det är klokt att Helsingforsmetron slingrar ut på åkrarna i Esbo och Sibbo.
Sibbometron är inte högt på listan över investeringar i kollektivtrafik men när Östersundom ska byggas måste vi samtidigt ha spårtrafik dit. Esbometrons förlängning är redan bestämd. Viktigast är att bygga tätt nära metrostationerna.
- Anni Sinnemäki är född 1973. I familjen ingår två barn. Hum. kand. Riksdagsledamot sedan 1999 och stadsfullmäktig sedan 2005. Arbetsminister och De Grönas ordförande 2009–2011. Bor på Skatudden.
8. Det är dumt att lägga ned flygplatsen i Malm när Helsingfors har tomtmark så det räcker till bostäder för 100 000 nya invånare.
Staten lämnar Malm och jag inte se att Helsingfors skulle driva flygplatsen. Staden behöver bygga bostäder för nya invånare. Helsingfors växer med 100 000 invånare de närmaste årtiondena men vi ska planera för 300 000.
9. Tavastvägen ska reserveras enbart för kollektivtrafik.
Det är ett bra förslag för att göra trafiken på Tavastgatan smidigare. Alternativen är många. Vi ska minnas att det bor folk längs gatan och den ska vara trivsam för alla – dem som går, cyklar och bor där.
10. Kronobroarna är ett helt tokigt projekt.
Staden måste investera i Kronobergstrandens trafik, och bron verkar vara det bästa alternativet. Bron skulle också vara nyttigt för dem som bor i övriga delar av Degerö, inte bara Kronobergstrandens nya invånare.
11. Parkeringen under Hagnäs torg är en smart idé.
Företagarna på Hagnäs torg och i Hagnäshallen motsatte sig planerna, och jag respekterar deras åsikt. Projektet saknade också finansiärer, så det är kanske inte en så smart idé. Området förtjänar en helhetsplan som förbättrar torget och gör det mera lockande för alla.
12. Helsingfors behöver Guggenheim.
Helsingfors behöver kultur, Helsingfors behöver ett centrumbibliotek, Helsingfors behöver en bättre kollektivtrafik och Helsingfors behöver bra skolor och daghem, men Guggenheim är inte någonting som staden nödvändigtvis behöver.
13. Besvär fördröjer planering och byggande och därför måste systemet reformeras.
Systemet behöver reformeras. Men behovet av att minska stadens egen byråkrati är större.
14. Varför vill du bli biträdande stadsdirektör?
Besluten påverkar allt som jag anser vara viktigt: klimatpolitik, stadens dragningskraft, näringspolitik, jämlikhet mellan olika stadsdelar och hur grön och trivsam staden är. Det är ett krävande uppdrag som förutsätter mycket samarbete och därför skulle den passa mig.
15. Dina största meriter som beslutsfattare enligt dig själv?
Under min period som arbetsminister minskade ungdomsarbetslösheten. I Helsingfors har jag arbetat med andra gröna politiker för en trivsam stad med en kollektivtrafik som stadsborna är nöjda med, och för att centrumbiblioteket skall byggas.
16. Varför måste man ha partibok för att bli vald till stadsdirektör i Helsingfors?
Jag förstår hur politiken och demokratin fungerar i Helsingfors och att det är en viktigt del av jobbet, men det är inte allt. Ledaregenskaper och kunnande om ansvarsområdet väger också in. Min erfarenhet som fullmäktigeledamot i Helsingfors under tio år är viktig, plus den erfarenhet jag har som arbetsminister. Det jobbet krävde ledarskap och breda kunskaper.
17. Varför gick du med i politiken?
Jag ville vara med och bygga ett samhälle som bryr sig om miljön, gör ambitiös klimatpolitik och som behandlar medborgarna rättvist. Och det vill jag fortfarande arbeta för.
18. Vad gör du om du inte blir vald?
Fortsätter att påverka stadens framtid som fullmäktigeledamot, och Finland på ett eller annat sätt.
19. Då blir jag arg …
Jag blir sällan jättearg. Jag blev ledsen när lagutskottet i riksdagen röstade emot ett jämlika äktenskapslagen. Nu hoppas jag att plenum röstar för den.
20. Det gör mig glad när …
Min tvååring gör mig glad varje morgon när han vaknar och börjar prata.
21. Det bästa med Helsingfors …
Familjen finns nära. Sveaborg en vacker höstmorgon. Och jag tror att folk kommer att älska Skanslandet och Kungsholmen när de öppnas för allmänheten. Restaurangdagen och det att vi har en bra nivå på våra grundskolor.