SDP ska knacka sig till seger
Finlands svenska socialdemokrater tar till nya knep för att värva röster i nästa års riksdagsval. De knackar dörr runtom i Svenskfinland.
– Se nu till, om du blir vald, att de där i riksdagen inte bara sitter som små får och ser på varandra när man tittar på dem på torsdagarna, säger Carita Malin till Sibbo Socialdemokraternas riksdagskandidat Anette Karlsson.
Malins dörr är en av de första Socialdemokraterna knackar på i Nickby i Sibbo. Hon tar glatt emot broschyren, kalendern och basilikafröna som Karlsson och FSD:s verksamhetsledare Mikael Hiltunen delar ut (kampanjen kallas "Frön för tillväxt).
Alla är inte lika välkomnande. Damen bakom den första dörren säger ett buttert "nej" till frågan om hon talar svenska och stänger dörren prompt. Men även när mottagandet är positivt blir det inga långa diskussioner.
Hiltunen introducerar sig själv och Karlsson, ger kampanjmaterialet och önskar en god fortsättning.
– Det här är inte så komplicerat, säger han.
Besöket har åtminstone ett visst nyhetens behag.
– Det är klart jag vill ta reda på saker och ting innan jag röstar, men jag tror jag kommer att komma ihåg att de knackade på, säger Anita Thompson.
Effektiv metod
Det är Hiltunen som är primus motor för dörrknackningskampanjen. För Karlsson och resten av kampanjgänget är det något helt nytt.
Hiltunen knackade dörr redan under förra riksdagsvalet och han var också med om de svenska Socialdemokraternas dörrknackningskampanj inför valet i Sverige. Där har både Socialdemokraterna och Moderaterna satsat stort på dörrknackning.
Mikael Hiltunen har nästan bara positiva erfarenheter av att knacka dörr. Det är mer effektivt än andra kampanjmetoder, menar han.
– I Sverige har man konstaterat att för att få en röst måste man knacka på 11 dörrar eller ringa 40 telefonsamtal eller dela ut 79 flygblad, säger han.
Finlands svenska socialdemokraters dörrknackningskampanj kommer att pågå i Nyland, Åboland och i Österbotten under hösten och på våren igen inför riksdagsvalet. I Sverige förde Socialdemokraterna 1 750 000 samtal under valrörelsen. Hiltunen sätter själv upp ett något blygsammare mål.
– Vi måste komma i gång och se hur det går, men 10 000 samtal kunde vara ett bra mål.