Socialt nätverk kan ge gratis hotellnatt
Nordic Light Hotel är det första hotellet i världen att acceptera kunders sociala nätverk som valuta.
För att få tillgång till sju hotellnätter per år kräver hotellet att kunden har 100 000 följare på Instagram, 2 000 privata vänner på Facebook eller 100 000 fans på Facebook.
Som gäst förväntas man dessutom dela ett inlägg där man nämner hotellets namn vid bokningstillfället, incheckning samt utcheckning. Man ska också gilla hotellet på Facebook samt checka in på sociala medier på plats. Om gästen inte delar de inlägg som är nödvändiga för att få ta del av rabatten debiterar hotellet fullpris för vistelsen. Detsamma gäller om gästen uppger att denne har fler följare än vad den har i verkligheten.
Försäljnings- och marknadschef Niclas Ingwall berättar att systemet varit i kraft sedan början av juni och att man redan haft nästan 40 gäster som betalat med sitt sociala nätverk.
– Det är ett helt nytt sätt att ta betalt och responsen vi fått hittills är positiv. Vi försökte gå på en kombination av känsla och analys när vi tog fram kriterierna. Framför allt tittade vi på vad det innebär att ha ett stort socialt nätverk.
Finns det risk för fusk?
– På Instagram är det lätt att se antal följare. När det gäller Facebook ber vi folk skicka in en skärmdump på antalet vänner. Vi lägger ingen värdering i hur man fått vännerna. Det gör alltså inget om man köpt dem.
Ingwall menar att initiativet bara är början på en betydligt större trend.
– I framtiden kommer våra sociala nätverk att spela en allt större kommersiell roll, även inom andra delar av samhället.