MTV: Mediechefer vill ha sociala medier, allmänheten djuplodning
Beslutsfattarna inom medierna och mediekonsumenterna har olika syn på vad som är viktigt innehåll. Det visar en enkät MTV:s nyheter låtit göra.
Av nyhetsmediecheferna uppgav över en tredjedel att de betonar de sociala mediernas roll i sitt medium.
Bland publiken ville bara nio procent ha mer resurser för satsningar i de sociala medierna. En tredjedel önskade att resurserna tvärtom ska skäras ner.
Däremot vill nästan 60 procent se mera grävande journalistik och nästan hälften mera nyheter. I mediechefernas prioriteringar blev nyheterna på andra plats och den grävande journalistiken på tredje, båda efter de sociala medierna.
Nyhetsinnehållet kommer att bli dyrare för konsumenten, bedömer mediecheferna. Orsaken är de sjunkande annonsintäkterna och upplagorna.
Bara tre procent av publiken var redo att använde mer pengar på medieinnehåll än de nu gör.
Enkäten till beslutsfattare besvarades av 22 chefer vid centrala finländska medier. Enkäten som var riktad till publiken genomfördes som en webbenkät och besvarades av över 1 600 finländare.
Vad tycker du HBL borde satsa på? Svara på vår webbenkät här.