Nytt spår väcker hopp om att finna MH370
Hoppet om att finna MH370 tändes på lördagen, då ett kinesiskt fartyg upptäckte en signal som kan härstamma från flygplanets svarta låda. Tiden börjar rinna ut, för batteriet i svarta lådan tar snart slut och signalen dör ut.
Ett kinesiskt patrullfartyg i södra Indiska oceanen upptäckte en signal på samma frekvens som används i flygplanens svarta lådor, rapporterade nyhetsbyrån Xinhua. Men det gick inte att bekräfta att signalen härstammade från MH370 och många experter ställde sig skeptiska till fyndet.
– Det är en ping från en svart låda. Jag har gjort det här i många år och kan inte komma på vad annat det skulle kunna vara, sade dock CNN:s flyganalytiker David Soucie.
Den svarta lådan ger ifrån sig en lågfrekvent signal för att vara lättare att finna, men batteriet börjar dö ut efter omkring trettio dagar, så tiden rinner ut. Om det nya spåret visar sig vara falskt alarm blir MH370:s kanske öde aldrig blir klarlagt.
Det är nu en månad sedan som Malaysia Airlines flyg MH370 lyfte från Kuala Lumpur med riktning Peking – mindre än en timme senare var flyget spårlöst försvunnet. Efter en mödosam operation som involverat över tjugo länder, närmare hundra skepp, helikoptrar och spaningsflyg och som hittills kostat bara USA över 3 miljoner dollar har man fortfarande inte hittat ens delar av flygkroppen.
– Man blir ju mållös – i dagens läge får inte ett flygplan bara gå upp i rök. Det är en förfärlig situation för de anhöriga, säger Ismo Aaltonen som är ledande utredare för flygolyckor vid Olycksutredningscentralen.
Säker men gammal teknik
Men med den teknologi som används för att hålla kontakten med flygplan är det fullt möjligt att de försvinner. Då vanliga bilar har tillgång till bredband fungerar världens flygtrafik primärt med analoga system. Flyg följs med hjälp av radar, radio- och satellitkommunikation med hjälp av systemet ACARS – men både radarsystemet och radiosystemet begränsas av avståndet till planet. Och i fallet MH370 hade ACARS-systemet stängts av.
Det tog två år att hitta den svarta lådan från Air France-planet som år 2009 kraschade i Atlanten på väg till Brasilien, och tragedin ledde till en debatt om de svarta lådorna borde ha ett system för att i realtid ladda upp information. Den diskussionen har nu tagit ny fart.
Tekniken för att konstant hålla koll på flygplan existerar och den används redan inom maritim trafik. Men det är både en fråga om pengar och om utrymme inom de existerande systemens bandbredd.
Ett annat problem är att de mytiska svarta lådorna – som egentligen är orange – tekniskt sett är mindre avancerade än en vanlig smarttelefon. Den svarta lådan samlar information som är avgörande för att ha en möjlighet att utreda vad som hände och varför, poängterar Ismo Aaltonen.
Ny teknik 2020?
Olyckan i Atlanten år 2009 har lett till förbättringsförslag som olycksutredarna presenterat för det europeiska luftfartssäkerhetsorganet EASA – bland de viktigaste punkterna finns att batteriet i den svarta lådan för undervattenssignalering ska förlängas från 30 dagar till 90, och att ljudmaterialet ska spelas in i 15 timmar i stället för nuvarande 2 timmar.
– Om MH370 verkligen har flugit ytterligare fem timmar så kommer vi inte över huvud taget att ha ljudmaterial från cockpiten från tidpunkten då planet svängde, säger Aaltonen.
Ett annat förbättringsförslag är att utöka signalstyrkan under vatten till 10 kilometer från nuvarande 2,5–5. Men enligt Aaltonen kommer det att ta till 2020 innan förbättringarna finns i bruk. Det finns också andra lösningar som redan används i militärflyg som kan underlätta eftersökningar avsevärt.
– I till exempel alla Hornet-plan finns en lagringsenhet som har ett flytdon – om resten av vraket sjunker blir den på ytan och sänder en signal som är starkare än under vatten, och exaktare. Det är en krävande lösning, men det är absolut avgörande att hitta vraket – det tjänar inget till att försöka hitta svarta lådan om man inte vet var planet befinner sig, säger Aaltonen.