Kina-fartyg har hittat pulssignal
Kinesiska patrullfartyg har upptäckt en pulssignal i södra Indiska oceanen, där man söker efter det försvunna malaysiska passagerarplanet, rapporterar CNN med hänvisning till statliga kinesiska medier.
Enligt CNN rör det sig om en pulssignal på 37,5 kilohertz per sekund — det ska vara samma frekvens som flygplanets så kallade svarta låda sänder sin ping-liknande signal på, enligt kanalens flygexperter.
CNN:s uppgifter kommer från den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua.
Enligt en sakkunnig som CNN talat med kan signalen komma från en annan källa än det försvunna flygplanet. Frekvensen i fråga används av en rad olika instrument.
Enligt CNN har Malaysia Airlines vd tidigare i dag sagt att det försvunna flygplanets svarta låda servats tidigare än planerat, och att batterierna därmed bör vara i "god form". Nästa service skulle ha ägt rum i juni.
"Nål i en höstack"
Enligt tv-kanalen Sky News reporter Ian Woods, som bevakar det försvunna flygplanet, är det som "att hitta en nål i en höstack" att finna svarta lådan.
- Det finns ganska gott om lösa föremål som flyter omkring i havet, men inte så många pulssignaler. Bara svarta lådor skickar ut sådana signaler, och så vitt vi vet finns det bara ett kraschat plan i området, säger han.
Kanalen understryker samtidigt att det finns många felkällor som kan göra att signaler analyseras felaktigt.
Enligt Sky News kan en signal från en svart låda uppfattas inom en radie av omkring två kilometer, eventuellt mer om det är gynnsamma förutsättningar.
Kan vara delfiner
Enligt flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll finns möjliga felkällor för signalen, som alltså inte måste vara från planet. Exempelvis kan valar och delfiner åstadkomma ljud som ligger i dessa frekvenser.
- De har frekvenser som ligger uppåt det här, utanför det hörbara området uppåt 37,5 kilohertz, säger Kjäll till TT.
Han tar för givet att det kinesiska fartyget har spelat in ljudet. Nu väntar i så fall granskning med specialutrustning, som spektralanalysatorer.
- De närmaste timmarna, eller dygnet, kommer att bli avgörande när man ska analysera det här.
Men om det nu visar sig vara en svart låda som ger signalen kan den, med tanke på bland annat batteritid, rimligtvis inte komma från annat än flight MH370, säger Kjäll.
- Allt annat vore helt osannolikt.
Olika åsikter om batteribyte
En ordväxling har utbrutit om flygplanets sändare mellan flygbolaget och sändarens tillverkare.
Flygbolaget skulle 2012 ha skickat in sändarens gamla batterier för utbyte mot nya hos Dukane Seacom i Florida, men enligt företaget sändes de aldrig in. Därför kan sändningstiden för signalen ha förkortats, rapporterar CNN.
Men Malaysian Airlines uppger sig inte känna till någon sådan försummelse. Flygbolaget uppger i stället att batterierna i planet enligt schemat skulle bytas ut i juni i år.
30 dagar på måndag
På måndag är det 30 dagar sedan flygplanet, som hade 239 personer ombord, försvann på väg från Kuala Lumpur till Peking. Efter cirka en timmes flygning, på väg mot vietnamesiskt luftrum, försvann planet spårlöst. Kommunikationsutrustningen måste ha stängts av eller slagits ut.
Efter att ha finkammat satellitdata är utredarnas slutsats att planet av okänd anledning gjort en skarp vänstersväng, och flugit ut över Indiska oceanen. Där bör sedan bränslet ha tagit slut och planet ha kraschat.
Källa: CNN.