Rondell vid Mattliden väcker oro
Trafiken vid Mattlidens skolcentrum vållar allt jämt huvudbry. I rusningstid är området livligt trafikerat och det råder delade meningar om vad som är den bästa lösningen för att öka på säkerheten för fotgängare.
Trafikproblemen vid Mattlidens skolcentrum började när Ring II byggdes, vilket medförde ökad motorfordonstrafik på Gräsadalen. Rondellen på Fjärdingsvägen förorsakar stockningar i trafiken. Övergångsställena vid rondellen anses farliga. Nästa år byggs rondellen om med vägkuddar, refuger och ökade körfält. Skolfarfar Gustav Båsk har engagerat sig i trafikfrågor kring Mattliden. Han tycker att staden inte i tillräckligt hög grad insett trafikproblemen på området.
– Stadens inställning har varit märkvärdig. Stadsplanerarna har valt att blunda för att det finns en skola på området. Esbo stad fick en gång tomten gratis där skolan placerades och det har varit en vit fläck i stadsplaneringen. Vid planeringen av den nya rondellen strax söder om Västerleden "visste" man inte från stadens sida att en skola fanns i närheten. Det är inställningen bland tjänstemän till stadens största skola, säger Båsk.
Rondellen på Fjärdingsvägen byggs om. Refuger och vägkuddar vid rondellen anser Båsk att inte är en optimal lösning. Skolklasser och dagisbarn korsar vägen ofta i grupper för att till exempel använda de närliggande idrottsplanerna och bollhallarna.
– Det skulle vara intressant att veta från stadens sida hur man får 30-40 barn att rymmas på en refuge på en och samma gång, undrar Båsk.
Fred Granberg (SFP) är medlem i tekniska nämnden och i stadsfullmäktige. Granberg har också intrycket av att inställningen till trafikproblemen på Gräsadalen är njugg på tjänstemannanivå. Han förhåller sig kritiskt till lösningen med refuger och vägkuddar vid Fjärdingsvägen.
– Vägkuddar fungerar på gator och gränder som inte är livligt trafikerade och där folk bor. Jag undrar hur smart lösningen med vägkuddar och refuger är med tanke på smidigheten för trafiken på Gräsadalen, säger Granberg.
Bygg tunnel
Granberg och Båsk är eniga om att en gångtunnel under Gräsadalen skulle vara den bästa lösningen.
– Det skulle bli lättare för fotgängare at röra sig i stora grupper utan att vara rädda för den livliga biltrafiken, säger Båsk.
– I stora världen hade en tunnel på ett motsvarande läge varit verklighet för länge sedan, inflikar Granberg.
Men någon gångtunnel lär det inte bli i Gräsadalen. Enligt stadsingenjör Harri Tanska på Esbo stads tekniska central är tunneln en för dyr och tekniskt omöjlig lösning. Han påpekar att tomten som är belägen sydost om rondellen är reserverad för byggandet av en kyrka. I dag fungerar tomten som en parkeringsplats. Ett bygge omöjliggör alla bro - och tunnellösningar.
– Tunnelkonstruktionen kräver att den gjuts i betong på grund av grundvattensnivån. En brolösning är också för svår att bygga på området. Dessutom har det visat sig att fotgängare ofta väljer att ta genvägar i stället för att använda broar. Vi inleder renoveringen av rondellen nästa år. Renoveringen och alla de andra ändringarna på området bidrar till att öka på säkerheten för fotgängare, säger Tanska.
Utöver refuger och vägkuddar i rondellen hänvisar Tanska till de nya gång- och cykelvägarna norr och öster om skolan och den nya gångbron vid inledningen på Ring II. Från Iso Omena kan man dessutom ta sig till skolan längs gång-och cykelväg.
Se video med Gustav Båsk som berättar om trafikproblemen kring Mattknuten.