Skolfarfar orolig för elevernas säkerhet
I takt med att byggarbetet vid Mattknuten i Esbo framskrider blir det allt svårare för fotgängare att röra sig på området. Skolfarfar Gustav Båsk vid Mattliden är orolig för elevernas säkerhet under skolvägen.
När Mattknuten i Esbo byggs om ersätts den livliga T-korsningen med en trafikrondell. Arbetet med att bygga om anslutningen mellan Västerleden och Ring II framskrider nu i rask takt och snart kommer trafikljusen i korsningen att släckas. Samtidigt stängs också övergångsstället över Gräsadalen, framför bränslestationen Neste. Då måste eleverna som kommer från Gäddvikshållet passera stationen för att komma till nästa övergångsställe och vidare till Mattlidens skolcentrum. Det här oroar skolfarfar Gustav Båsk.
– Jag är bekymrad över hur Esbo tänker ordna trafiksäkerheten för fotgängarna under vägbygget. Rondellen beräknas vara klar först nästa vår, så det här trafikkaoset kommer att pågå i ett helt år ännu, säger Båsk.
Gräsadalen farmför Mattlidens skolcentrum är en livligt trafikerad väg. Vid åttatiden en vardagsmorgon ringlar sig bilköerna både söderut mot Mattgårdsvägen och norrifrån längs Ring II. Folk har bråttom upp på Västerleden mot Helsingfors, hastigheterna överskrider ofta tillåtna 30 kilometer i timmen.
Båsk är speciellt orolig för vägsträckan framför bensinstationen, där det finns en bred infart och en ännu bredare utfart, men inga övergångsställen utmärkta längs trottoaren.
– Bilisterna har bråttom att kasta sig in i trafiken här. Jag är rädd för att det kan hända olyckor när skoleleverna tar sig till skolan, speciellt om två bilar samtidigt kör ut från Neste.
På tekniska centralen vid Esbo stad är forskare Tuomo Saarinen medveten om den besvärliga trafiksituationen vid Mattliden.
– Jag har funderat på många alternativa lösningar för rondellen. Det borde bli obligatoriskt för bilister att stanna innan de kör in i den nya rondellen, annars riskerar hastigheterna att bli för höga.
Snabbare trafikljus
Saarinen har mätt trafikmängden vid Mattknuten och den är stor, 15 000 bilar passerar här varje dygn. När övergångsstället och trafikljusen i den gamla korsningen tas bort påverkar det trafiken på många sätt. Några vita streck på trottoaren framför bensinstationen lovar han inte, men Saarinen lyfter fram en annan positiv förbättring:
– Hittills har trafikljusen vid de båda övergångsställena över Gräsadalen varit länkade så att bilarna får en grön våg norrut. Därför har fotgängarna tidvis tvingats vänta väldigt länge på grönt ljus vid det södra övergångsstället. Det här kommer att ändras när trafikljusen vid Ring II tas ur bruk, de ljus som blir kvar kommer att reagera snabbt på knapptryckningen.
Hur snabbt förändringen träder i kraft vågar Saarinen inte lova, men inom maj månad borde det ske.
Han är medveten om olägenheterna som vägprojektet för med sig, men försäkrar att slutresultat kommer att bli bra.
– När vägbygget är klart får fotgängare och cyklister en bro som tar dem över all trafik i södra ändan av Ring II, säger Tuomo Saarinen.