Försenad start på Ringbanan
Den 1 juli inleds trafiken på Ringbanan, men passagerare som ska ta sig till Helsingfors-Vanda flygplats får vänta till den 10 juli.
Orsaken till fördröjningen är byggnadsarbeten vid den västra ingången till flygplatsens tågstation. Den direkta ingången till flygplatsterminalen blir färdig i höst.
– Antagligen tas ingången i bruk i slutet av oktober, säger HRT:s avdelningschef Tero Anttila.
Den största orsaken till förseningen är glykolet som hittades i berggrunden på Helsingfors-Vanda hösten 2010. Glykol används som frostskyddsmedel på flygplanen. Nedbrytningsprodukter av glykol förkortar byggmaterialets livslängd och därför måste man använda mer hållbart material än normalt i tunnelkonstruktionerna. Det här betydde att man var tvungen att bygga en lufttät dubbeltunnel. Enligt Finavia handlar det om glykol från tiotals år tillbaka. Finavia hävdar att man numera hanterar glykol så varsamt att det inte sprids i närmiljön.
Det nyare problemet har att göra med tekniken på stationen. Säkerhetstekniken för rulltrapporna och hissarna är inte i skick.
– Vid ingången till Datavägen finns många rulltrappor och hissar, som kräver godkännande, säger projektchef Juha Kansonen på Trafikverket till hs.fi.
Själva stationen måste godkännas av det så kallade Anmälda organet (Notified Body), som på Ringbanan sköts av italienska Bureau Veritas. Efter det kan Trafiksäkerhetsverket ge trafikeringstillstånd för stationen. Dessutom måste stationen också godkännas av räddningsverket och byggnadstillsynen i Vanda stad. Tidtabellen är stram. Det finns ingen möjlighet att tåget stannar vid Helsingfors-Vanda flygplats den 1 juli.
– Det är en imageförlust. Marknadsföringen har varit inriktad på att vi äntligen har en spårbunden förbindelse från Helsingfors centrum till flygplatsen. En tiodagars försening är väl acceptabel, men att man måste vänta till slutet av oktober innan den direkta ingången till flygplatsen tas i bruk är inte bra, säger HRT:s styrelsemedlem Björn Månsson (SFP).
Mellan den 1 och 10 juli arrangeras matartrafik med kostnadsfria busstransporter för passagerare. Bussarna trafikerar med fem minuters intervaller mellan Aviapolis station och flygplatsen. En buss ska trafikera mellan ingången och terminalen under de första månaderna. De här arrangemangen påverkar inte trafiken på regiontrafiklinjen 615 som kör mellan Järnvägstorget och flygplatsen och Vandas interna linje 61, som trafikerar mellan Dickursby station och flygplatsen.
Gratis parkering i Vanda
Det erbjuds gratis parkering för bilister som har resekort när trafiken på den nya ringbanan inleds. Den tekniska nämnden i Vanda har beslutat att parkeringen ska vara gratis på anslutningsparkeringen vid stationerna i Kivistö, Veckal och Vandaforsen. Parkeringen är gratis för resenärer som har ett resekort laddat med tid eller värde. Bilen får stå parkerad i högst 12 timmar. Vid köpcentret i Mårtensdal har försöket med parkering för resenärer med resekort fungerat i drygt ett år så bra att man vill utvidga det till andra stationer. Totalt rör det sig om 1 000 nya parkeringsplatser.
– En klar förbättring i kollektivtrafiken. Som invånare i Dickursby ser jag positivt på att trafiken startar och trafiken bidrar till att utveckla hela området. Anslutningsparkeringen som är gratis är viktig för att locka fler resenärer, säger tekniska nämndens ordförande Jari Porthén (Saml.)