Glykolen kan sinka ringbanan
Febrilt arbete pågår för att få ringbanans station under flygplatsen i skick. Fortfarande är glykolen ett problem och i värsta fall försenas öppnandet av tågförbindelsen.
För Vanda stad blir det en imageförlust ifall tåget inte går då bostadsmässan öppnar i Kivistö i juli. Tanken är att mässbesökarna åker tåg till Kivistö där bostadsmässan ligger.
– Det skulle vara en mycket större nackdel för oss att tåget inte alls går än om det går och låter bli att stanna vid flygplatsen, säger biträdande stadsdirektör Juha-Veikko Nikulanen.
Glykolen har frätt sönder berget i stationstunneln och man har tagit bort berg och förstärkt konstruktionerna vilket lett till att stationsbygget är försenat. Det kan leda till att rulltrappan till stationen inte kan installeras i tid.
Enligt Nikulainen är det bättre att tåget kör igenom stationen utan att stanna ifall rulltrappan inte är klar.
– Man kan inte försena hela banan på grund av en rulltrappa.
Vid Trafikverket utgår man fortfarande från att tågen börjar köra på ringbanan den 1 juli och stannar på alla stationer eftersom ringbanan bland annat byggs för flygresenärer.
Arbetet pågår i flera skift med att isolera tunneln och det görs för hand för att fästa membrankonstruktioner.
Projektchef Juha Kansonen vid trafikverket medger att arbetet befinner sig i ett kritiskt skede.
– Men fortfarande arbetar vi för att tågen ska börja gå i tid. Vi strävar efter att hålla tidtabellen och om den ändras meddelar vi förstås om detta, säger han.
Enligt Kansonen gör man hela tiden framsteg men arbetet är krävande.
– Vi hittar lösningar hela tiden, det är vardag i ett stort projekt. I stationshallen har vi lyckats med att isolera glykol på ett avsnitt av 40 meter på en punkt som var mycket kritisk. Det har vi gjort i båda tunnlarna. I schaktet där ingången finns har vi också lyckats lösa problemen.