Skärpning på Fredriksgatan!
På en timme 10–20 bilar som gasar förbi bussar och spårvagnar. Nu har biträdande stadsdirektör Pekka Sauri sett allt på nära håll.
Hinner inte, vill inte. Stanna och vänta sju röda sekunder, okej ibland en hel minut då, på att spårvagnen hinner släppa av eller ta in passagerare är omöjligt för många bilister.
I går skrev HBL om tokrallyt på Fredriksgatan som tills vidare inte skördat offer. I dag kan vi berätta att stadshuset, Trafikskyddet, boendeföreningen och Hufvudstadsbladet ska tillsammans med polisen fundera på åtgärder. En trafikkampanj är en bra början.
– Du är den enda som klagat hos mig, säger biträdande stadsdirektör Pekka Sauri till HBL:s reporter.
Kvart över åtta på onsdagsmorgonen är rusningstrafiken i gång. Vid Femkantens hållplats kan man på första parkett se bilar susa förbi spårvagnen eller bussen. Precis efter hållplatsen, i riktning mot Bulevarden, finns ett övergångsställe. Och bakom hörnet finns en lågstadieskola. På stenkasts avstånd finns en lågstadieskola till. Det är många små barn i kvarteren, alltså.
– Rödbergsborna är så vana. Det är därför som de inte orkar klaga, säger Nika Junker, ordförande i föreningen Rödbergen.
Tillsammans med kontaktchef Varpu Tavaststjerna från Trafikskyddet har Nika Junker och Pekka Sauri gått ut i mörkret för att med egna ögon se det som pågår på Fredriksgatan och som förmodligen reflekterar trafikattityderna också på bredare plan.
– Generellt är trafiken i Helsingfors tryggare än säg för 10–15 år sedan, påminner Varpu Tavaststjerna.
Bryr sig någon?
Varpu Tavaststjerna ser genast att Fredriksgatan är krävande för trafikplanerarna. Det är trångt med kollektivtrafik i båda riktningarna mellan Femkanten och Bulevarden och ofta mycket folk det vill säga fotgängare.
Staden förhåller sig avvaktande. Eftersom siffrorna inte tyder på problem (inga dödsolyckor de senaste tio åren) vill ingen riktigt bry sig. Men nu är den ansvarige biträdande stadsdirektören i alla fall ute på fältet och samlar fakta.
– Staden följer trafikplanerarnas och polisens anvisningar om skyltning och körfältsmålningar, säger Pekka Sauri.
Av den klargula mittlinjen som målades i gatan på sommaren och som ska tala om för bilisterna att det är förbjudet att köra om bussar och spårvagnar finns inget kvar. Slitaget är hårt – snö och is blandat med dubbdäck.
Nu går vi vidare
Trafikövervakningen är polisens uppgift.
– När polisen är här i kvarteren handlar det om andra uppdrag, säger Nika Junker.
Så vad kan man göra för att uppmärksamma bilisterna på trafikarrangemangen på Fredriksgatan? Ämnet är allvarligt men lite humor skadar inte.
– Kanske borde vi ställa ut pappfigurer som föreställer Pekka Sauri?, skämtar Nika Junker och Varpu Tavaststjerna. Humor och ett positivt grepp är inte fy skam.
Biträdande stadsdirektören lyssnar med ena örat för han är upptagen med att granska skyltningen och fotografera taxibilar som susar förbi bussarna vid Stora Robertsgatans hållplats.
– Man kan inte ha för många varningsskyltar heller för då drunknar de i mängden, säger Sauri.
Under en timme har flera bilar än någon hinner räkna kört fel, några av dem riktigt galet vid övergångsstället. Många som kör galet är yrkesförare. Vandringen avrundades klockan 9 med en hjälte som körde mot enkelriktat från Bulevarden till Stora Robertsgatan. Patrullen är överens – situationen behöver absolut åtgärdas. Diskussionen om åtgärderna går vidare. Ett första löfte är att tillsammans arbeta för en attitydförändring.