Esbo vill flytta vinterförvaringen av båtar till Käringmossen
Transporten av 1 400 fritidsbåtar från småbåtshamnen i Finno till Käringmossen varje höst blir ett dyrt långtradarrally. Det befarar lokalpolitiker Fred Granberg, som tar upp frågan om båtars vinterförvaring till diskussion i fullmäktige.
I takt med att Esbo tätar sin stadsstruktur och koncentrerar allt mera boende längs metrolinjen får andra funktioner flytta på sig. Nu vill stadens tjänstemän flytta vinterförvaringen av fritidsbåtar från landets största småbåtshamn i Finno till området kring Käringmossen.
Både Fred Granberg (SFP) och Kurt Byman (Sannf & Ob) är bekymrade över hur det ska fungera i praktiken. De har lämnat varsin hemställan respektive motion om den planerade vinterförvaringen i Käringmossen. Ärendet kommer att behandlas i Esbo fullmäktige på måndag kväll.
– Vinterförvaringen av båtar har i alla tider legat vid stranden. Så fungerar det i Finlands samtliga kommuner. Det är ett vanvettigt förslag att Esbo vill flytta vinterförvaringen 20 kilometer upp på torra land, säger Fred Granberg.
Han påminner om att båtliv i alla tider har varit en kär hobby för många Esbobor och det här intresset kommer inte att minska.
– Också i Kronohagen och på Drumsö i Helsingfors ligger båtarna på stranden vintertid och tomtmarken borde väl vara lika värdefull där, funderar Granberg.
Tusen euro för segelbåtar
I sitt svar på Granbergs fråga skriver Esbo stad att den bästa lösningen för båtarnas vinterförvaring vore att bygga ut ett högklassigt och företagarbaserat kommersiellt förvaringsalternativ i området kring Käringmossens gamla soptipp. I klartext betyder det stora lagerbyggnader eller båthotell, där en båtplats beräknas kosta 300 euro per vinter.
"Det här alternativet stöds av följande fakta: största delen av de 5 500 fritidsbåtarna i Esbo går att transportera med trailer och avståndet mellan hamnarna är mellan 15 och 30 kilometer" står det i stadens beredning. Tanken är alltså att inte bara vinterförvaringen vid Finno utan också vid Notudden och Stensvik ska flyttas bort från stadens hamnar.
Granberg håller med om att det går bra att transportera mindre motorbåtar med trailer. Han är mest bekymrad över hur det går för segelbåtarna.
– Tjänstemännen har inte en aning om hur arbetskrävande det är att flytta kölbåtar på land. Det går inte med trailer eller ens lastbilsflak. Det behövs en långtradare med lyftkran och lavett.
Han har tagit reda på att det finns cirka fem chaufförer med tillgång till sådana lavetter i Esbo. Det finns ungefär tusen kölbåtar som två gånger varje år borde köras mellan hamnarna och Käringmossen. Det blir en operation som tar två månader i vardera riktningen och kostar cirka tusen euro per år för båtägaren.
– Finnohamnen har fungerat som vinterförvaringsplats för många båtklubbar i Esbo, dit samlas cirka 500 segelbåtar från andra hamnar varje höst.
Remsa för båtliv?
Granberg frågar i sin hemställan om det vore möjligt att lämna en smal strandremsa för båtliv också i Esbo. Han tycker inte att det ligger något mervärde i att bo helt intill vattenlinjen, havet syns nog på avstånd också.
– Det är inget problem att vattenvägen flytta båten några sjömil till en annan hamn för vinterförvaring, förutsatt att där finns lyftkran.
Tänkbara vinterförvaringsplatser kunde enligt honom ligga nästan var som helst längs Esbos 60 kilometer långa kustremsa. Området närmast Fortums kraftverk i Finno vore idealiskt.
– Visst förstår jag att Esbo behöver mera bostadsyta och jag är inte ute efter att stoppa byggandet av stadsdelen Finno. Jag vill bara att staden erbjuder båtägarna vinterförvaring vid stranden.
Stadens tanke att bygga ut marinan i Finno och samtidigt flytta bort vinterförvaringen, är enligt Granberg en ohållbar lösning.
– Det är idylliskt med båtar som ligger förtöjda vid bryggorna sommartid, men man måste också tänka på det praktiska, båtägare behöver utrymme för att serva sin båt.
Kurt Bymans initiativ går ut på att bevara båtförvaringen i sin nuvarande form i Finno. Fullmäktige behandlar de båda ärendena samtidigt under måndagens möte.