"Nu blir det inga magiska under"
Avtalet om automatiseringen av Helsingforsmetron sägs upp. Nu inväntar man metroleverantören Siemens reaktion på verkstadsgolvet.
Som tre vise män stegade de in i rummet och berättade att showen är över. Förarlösa metron kommer tidigast på 2020-talet, efter nya utredningar, med splitternya tåg och godkänd av ett nytt stadsfullmäktige.
– Vi säger upp automatavtalet med Siemens, sade Helsingfors trafikverk HST:s VD Ville Lehmuskoski.
– För säkerhets skull tar jag det här beslutet till stadsstyrelsen, sade biträdande stadsdirektör Pekka Sauri.
– Direktionen anser att det är bra att också stadsstyrelsen är med och fattar beslutet, sade HST:s direktionsordförande Otso Kivekäs (Gröna).
Visdomen infann sig torsdagen den 18 december, fyra år efter att den förarlösa metron ursprungligen skulle ha tagits i bruk och ungefär 90 minuter efter att direktionen inlett sitt dramatiska möte.
Men nu finns i alla fall ett beslut som verkar förankrat i alla politiska partier. Stadsstyrelsens möte den 7 januari ska vara en formalitet. Eller är den? För två år sedan hade samarbetet med metroleverantören Siemens framkallat upplösningstillstånd hos beslutsfattarna vid trafikverket. Då ville stadshuset fortsätta med Siemens.
– Julens under handlar inte om en fortsättning med Siemens, sade Ville Lehmuskoski.
– Chanserna är mycket små att vi ska gå vidare med Siemens, sade Otso Kivekäs.
Åtminstone en person i kabinettet på sjätte våningen i HST:s högkvarter hade helst varit någon annanstans. Matti Kokkinen såg ansträngd ut. Som VD för Västmetrobolaget måste han förklara misslyckandet för Esboborna. Det var med "automaten" som den dyra metrobanan såldes till politikerna och stadsborna. En bra sak är att risken för ytterligare förseningar är lite mindre. Västmetron startar i augusti 2016.
Ville Lehmuskoski tog över vid HST i ett läge där allt som återstod av automatmetroprojektet var att plocka upp skärvorna och ta skällorna. Inget avundsvärt jobb. Trycket att rädda ansiktet på dem som styrt upp det hela måste ha varit hårt.
Ombyggnaden av gamla metrotåg framstår som en gigantisk felbedömning. Och nu har vi facit. De som drivit det värdsunika projektet säger att det handlat om oförutsebara problem och att det därför är onödigt att vara efterklok. I stadshusets arkiv finns brev och rapporter som visar att goda råd och kritik klingat för döva öron i snart tio års tid. De senaste två har varit höjden av fräckhet mot de invånare som på nära håll bevittnat nedskärningar i skolan och vården.
Någon sanningskommission tillsätt inte. Som Otso Kivekäs konstaterade arbetar revisionsnämnden och revisionsverket självständigt. Och fram till nu har revisorerna haft svårt att se allvaret i de tekniska och ekonomiska bekymmer som rullats fram.
Så vad händer nu? Den sekund som Siemens får brevet om uppsägning släpper montörerna skiftnycklar och datorer på verkstaden i östra Helsingfors. Detta, säger trafikverket, "är man förberedda på". I den totala uppgörelse som man flaggar för ingår att Siemens plockar bort allt som redan installerats på metrobanan. Trafikverkets administrativa chef Yrjö Judström försäkrar att det inte kan ske över en natt "för det skulle sänka hela metrosystemet". Troligt är att HST betalar något och så får ställverk och annat viktigt ligga kvar.
Den förarlösa metron skulle ha kostat Helsingfors och Esbo sammanlagt 156 miljoner euro. Av den summan har Siemens fått ungefär 50 miljoner. Den slutliga räkningen för fiaskot slås fast i en domstol. Surande Siemens och den synbarligen lättade ledningen för HST har stora ersättningskrav på varandra.
Samtidigt som juristerna på båda sidor kavlar upp kostymärmarna inleds en ny anbudstävlan med syfte att hitta någon som kan förse västmetron med ställverk och hastighetshållare. Det är möjligt att Siemens deltar och segrar. Är det troligt? Många beslutsfattare som tappat tålamodet vill nog stänga ute den tyska industrijätten men upphandlingslagen är helt okänslig. Bästa budet vinner.
En fråga som måste ställas är vem ansvarar för nederlaget? Och hur ska de bortkastade miljonerna och tiden gottgöras? I Finland betyder politiskt ansvarstagande ursäkter och att man "rakryggat följer upp kantstötta projekt". Ingen avgår. Skammen är det enda som blir kvar och även den försvinner när nya skandaler som någon annan talangfullt styrt upp når rubrikerna.
– Det här är den värsta motgången under min tid som biträdande stadsdirektör. Automatmetroprojektet har gett sömnlösa nätter, sade Pekka Sauri.