Farväl till förarlösa metron
Direktionen för Helsingfor stads trafikverk HST har fått nog igen. Den här gången, säger direktionsordföranden Otso Kivekäs (Gröna), stöder stadsstyrelsen beslutet att säga upp automatavtalet med Siemens.
Det världsunika projektet att automatisera Helsingforsmetrons gamla tågvagnar lyckas inte. Avtalet med metroleverantören Siemens sägs upp. Helsingfors stads trafikverk HST fattar beslutet på torsdag kväll.
– Jag kan inte tro något annat än att vi avslutar samarbetet, säger direktionens ordförande Otso Kivekäs (Gröna).
Det betyder att den förarlösa metron blir verklighet kanske någon gång efter 2020.
Esbobanan måste i alla fall förses med automatiska hastighetshållare. Det är tekniskt möjligt men tidtabell och kostnader klarnar först efter ett anbudsförfarande.
– Risken är att västmetrons start försenas med ett halvt år.
Helsingforsregionens trafik HRT har vanan inne när det gäller alternativa trafikplaner, eftersom västmetrons start senarelagts sedan 2013.
Om metron inte rullar över stadsgränsen i augusti 2016 fortsätter busstrafiken. Här hotar en ny miljonnota. Automatiseringen och byggandet av västmetron skulle medföra besparingar och inte kostnader. Enligt lägesrapporten som publicerades på HST:s webbplats i går kväll skulle en sex månaders försening kosta minst fem miljoner euro.
Andra gången gillt
Enligt Otso Kivekäs backas direktionens beslut upp av stadsstyrelsen i Helsingfors.
Så var det inte för två år sedan. I maj 2012 ville direktionen bryta med Siemens men då tyckte biträdande stadsdirektör Pekka Sauri annorlunda. Han förhandlade fram ett nytt avtal med den tyska industrijätten. Stadsstyrelsen valde att tro på framgång. Uppskattningar visar att manövern har kostat skattebetalarna miljoner euro extra.
HST:s direktion möts i morgon torsdag klockan 16. Efter det hålls det för ovanlighetens skull en pressinformation.
Ursprungligen skulle den förarlösa metron börja köra för fyra år sedan. Stadens jurister är beredda på en dyr rättegång.
– Jag har hört att staden i så fall ligger bra till, säger Otso Kivekäs.
Enligt HBL:s uppgifter besiktades och godkändes de gamla metrotågen för ombyggnad av Siemens men det är oklart om och hur just detta protokollförts i det ursprungliga avtalet om automatisering.
Även om den förarlösa metron nu inte blir av avslutar Helsingfors och Siemens inte allt samarbete i tunnelbanan. Bland annat installerar Siemens brandvarnare på stationerna.
Siemens: Vad är det som pågår?
Vid Siemens är direktör Juha Lehtonen som ett frågetecken.
– Så sent som på söndag kväll har vi lagt fram en ändlös mängd förslag på hur vi ska gå vidare så att västmetron startar hösten 2016. Så jag är förstås mycket överraskad.
När HBL når Juha Lehtonen för en kommentar har han bekantat sig med det beslut som HST förmodligen tar.
– Om det nu blir så. Vi får väl se. Jag har inga fler kommentarer.
Fakta: Modern metro med förare
• Tågens färd på spåren följs kontinuerligt med ATP-systemet (Automatic Train Protection). Systemet förhindrar alltför korta säkerhetsavstånd mellan tågen och styr andra säkerhetsrelaterade funktioner; till exempel förhindrar tågets avgång om plattformsdörrarna är öppna.
• ATP-systemet övervakar tågens hastigheter och avståndet mellan dem och förebygger på så sätt farliga situationer. Systemet sköter också en oavbruten positionering av tågen, som kommer att vara mer precis än i dagsläget.