En minsting som lastar mängder
Honda Jazz har i två generationer fått beröm för sin rymlighet. Den tredje generationen av lill-Hondan är inget undantag.
Det mesta blir större i vår värld, inte minst statsskulden. Det enda som minskar är Grönlandsisen känns det som. Och med tanke på den globala uppvärmningen borde kanske alla köra Honda Jazz eller någon bil som släpper ur sig mindre än 130 gram koldioxid per kilometer.
– För trång, säger kanske den som inte vill gå ner till småbils- eller det så kallade b-segmentet.
Nja, där har den fel. Påståendet om att bilen skulle vara trång håller inte riktigt. Nya Jazz är byggd på samma platta som suven HR-V (se test i HBL 20.11) och har en 30 millimeter längre hjulbas än sin föregångare. Utvändigt har Jazzen blivit 95 millimeter längre. Med den tillväxten landar Jazz precis på gränsen för småbilar. Den dras vid 4 meter.
I Jazz har man en plattare version av bränsletanken än normalt. Den flata tanken har man monterat under framstolarna. I och med att det är chauffören och kartläsaren som sitter på tanken frigörs plats i baksätet. Där har Honda fått rum för det system som man kallar för Magic Seats. Det innebär att man kan vända upp sittdynan mot ryggstödet. Då får man ett plant lastutrymme motsvarande hela kupéns höjd som dessutom är lätt att komma åt från sidan (bakdörrarna). Perfekt när man ska flytta yuccapalmen, till exempel.
Alternativt kan man fälla ned ryggstöden och på så sätt få ett plant utrymme på hela "bakvagnens" yta. Räcker inte det kan man vika ned också framstolens ryggstöd. Då får man plats för föremål som är 2,5 meter långa. Inte illa för en småbil.
Trygg kompis
En mer praktisk citybil än testobjektet får man leta efter. Automatlåda, utmärkt sikt, olika avståndsvarnare, backningskamera och navigering är några av de finesser som gör Jazzen i Elegance-utförande till en lysande kompanjon i urbana eller ovana miljöer.
I små bilar känns det ibland som att sitta i en plåtburk på hjul. Med Jazz är det absolut inte fallet. Inredningen som helhet är gedigen, inte så plastig man kanske kunde förvänta sig.
Instrumentpanelens mitt präglas, i utrustningsnivåerna Comfort och Elegance, av en 7 tum stor pekskärm. Där kan man förutom till de vanliga radio- och navigationsfunktionerna (kostar en tusenlapp extra) trycka sig fram till det Android-baserade Honda Connect-systemet som talar med din telefon och ger dig tillgång till Internet. Att surfa är dock bara möjligt om bilen står stilla.
Känslan av rymd är uppenbar. Man sitter förvånansvärt luftigt både fram och bak. Bilen känns också stadig och tyst på landsvägen frånsett vid häftigare acceleration då motorn onekligen låter lite plågad om man låter automatlådan, CVT på Hondaspråk, växla (för kontrollfreaks finns det paddlar).
Två blev en
Tidigare kunde man köpa Jazz med antingen 1,2- eller 1,4-litersmotor. Nu finns bara ett alternativ, 1,3 i VTEC och de 102 hästkrafterna och vridmomentet på 120 Nm är tillräckligt för en bruksbil som denna. Åtminstone i stadstrafik. I landsvägsomkörningar saknar Jazz tyvärr lite kraft. Och styrningen skulle gärna få förmedla lite mer känsla från hjulen upp i händerna på chauffören.
Men det är inte i första hand för köregenskaperna man köper en bil i Honda Jazz storleksklass. En Jazz-spekulant sätter antagligen större värde på funktionalitet, miljö och ekonomi. Och då är Jazz ett utmärkt val.
Designen är inte lika djärvt futuristisk som i storebror Civics fall. Också med tanke på det kunde Jazz gott bli en bil för massorna även hos oss. Ett litet hinder är utgångspriset som är något högre än på till exempel VW Polo och Ford Fiesta. Men det är för mångsidigheten och den japanska pålitligheten man betalar.
Honda Jazz 1,3i VTEC Elegance CVT
Pris: från 21 890 euro
Slagvolym: 1 318 / 4 cylindrar
Effekt: 75 kW/ 102 hp/ 6 000 rpm
Vridmoment: 123 Nm/ 5 000 rpm
Topphastighet: 182 km/h
Acceleration 0–100: 12,3 sek.
Snittförbrukning: 4,9 l/km
CO2-utsläpp: 114 g/km
Bränsletank: 40 liter
Bagageutrymme: 354 – 1 314 liter
Mått: L 3 995/b 1 694/ h 1 525 mm
Vikt: 1 132 kg
PLUS
Rymlig inuti, smidig i trafiken
MINUS
Låter lite plågad vid häftigare acceleration