Citroën skiljer sig från DS
När modellserien DS nu knoppas av från Citroën och blir ett helt eget premiummärke är det en unik händelse i bilvärlden. Målet är att låta båda märkena utvecklas åt var sitt håll.
Det har gått tre och ett halvt år sedan Citroën omorganiserade sin designavdelning och placerade DS-designen i en egen enhet. De mera traditionella Citroënmodellerna stannade kvar.
Ett av målen var att frigöra resurser för att vidareutveckla och expandera DS-modellparken, i synnerhet med tanke på expansionen i Kina. Samma trend verkar fortsätta, för av de totalt 200 DS-affärerna som från och med nu ska byggas upp i världen kommer 130 att finnas just i Kina.
För Finlands del kommer den nya DS-organisationen att presenteras i och med att förnyade DS3 lanseras här i april.
– Det här innebär samtidigt att Citroën tar ett steg tillbaka till rötterna, till de innovativa och udda lösningarna som tidigare förknippades med märket, säger PR-chefen Pekka Koski. Men innan det börjar märkas tar märket en time out och återkommer med helt nya modeller nästa år. Under slutet av 2015 kommer man ändå att lansera den nya MPV-modellen Spacetourer (en personversion av Jumpy), en ny C3 picasso och en familjebil i B/C-segmentet.
Att separera Citroën och DS innebär självfallet att Citroëns försäljnjngssiffror i Finland påverkas negativt. Just nu är det ansiktslyfta DS4 och den högbyggda versionen Crossback som lanseras, tills vidare som modeller i Citroënstallet men utan namnet Citroën synligt.
Avskalad förarmiljö
DS4 kom till för fem år sedan och har nu uppdaterats grundligt. Eftersom DS numera är ett eget märke har utseendet redan ändrats en aning, framför allt när det gäller emblemen. Fronten har fått ny grill och ny placering av LED-lamporna i strålkastarna.
Inne i bilen har man minskat antalet knappar och rattar. DS4 är först ut i koncernen med Apple Carplay-kompabilitet via en sjutumsskärm. Med mirror screen-funktion kan man också koppla ihop smarttelefoner med systemet. Den högbyggda Crossback innebär att DS ger sig in i crossovermarknaden. Den är 3 cm högre än DS4 och är tänkt för både stadsmiljö och lite tuffare terräng.
Nya motoralternativ med ett koldioxidutsläpp på 97-138g/km erbjuds, uppdelade på två bensin- och två dieselalternativ med 120-210 hp. Växellådorna är antingen sexväxlad manuell eller sexstegad automat.
Originell lösning
Jämfört med premiummärken som Lexus (Toyota) och Acura (Honda) har Citroën eventuellt en lite brantare uppförsbacke när det gäller DS. Största problemet är den långa gemensamma historien, även om det blev en lång paus mellan de klassiska DS-paddorna och de nya modellerna som kom för omkring fem år sedan. Det kan vara svårt att lära kunderna att det numera faktiskt är två skilda bilmärken, i synnerhet innan nya modeller gör likheterna mindre än i dag.
Det var för snart två år sedan som nye Citroënbossen Carlos Tavares presenterade saneringsprogrammet för PSA-koncernen. Programmet gick i korthet ut på att vända förlust till vinst senast i början av 2016, och det lyckades man med redan under 2015.
Ett delmål var att bli av med de många lokala modellvarianterna som blev förhållandevis olönsamma att tillverka.