Tre cylindrar i hårt paket
Downsizing. Elaka tungor säger att bilar med minskad cylindervolym är som de där ekologiska vinerna i enlitersflaskor av plast: Man får valuta för pengarna men det är inget som håller tidens tand. Men vi lever i nuet och testar Kias tappning av fenomenet.
Kia Motors gjorde redan under tredje kvartalet i år personligt rekord i antal sålda bilar på den europeiska marknaden. Populärast av de över 295 000 bilarna var suven Sportage. Därefter kommer Cee'd. Av den här modellen i golfklassen finns nu en ny version, GT-line.
Testbilen bjuder på ett par mentala hinder. För det första har man idkat downsizing på Kiamotorn. Cylindervolymen är en liter. För det andra har sydkoreanerna valt att gå under det magiska fyracylindersstrecket. Kians ISG-motor har tre cylindrar. Med GT-line har man med andra ord pressat ner motorvolymen och pressat upp utrustningsnivån. Men från enlitersmaskinen har man klämt ut hela 120 hästkrafter. Och de hästarna frustar ganska bra. Men det första intrycket är ändå att det är mera racing i ljudet än i hur bilen de facto presterar.
Med den invanda körstil man har känns det som man blir lite långsam i korsningarna. Men när det blir varmt under huven och i chaufförens kläder övergår känslan ändå i någonting annat. Det blir mer harmoni mellan hur bilen låter och hur den accelererar. Men för att nå denna känsla av tillfredsställelse krävs ganska höga varvtal. Någon raket är bilen inte. En omkörning i landsvägshastighet låter sig göras tryggt på fyrans, eller rentav treans växel.
Välj styvheten själv
Inredningen i GT-line är moderat fräsig med diagonala sömmar och läderinslag i bänkarna. I dörrpanelerna och instrumentbrädan finns detaljer i pianolack. Med pekskärmen på 7 tum kan du bland annat låta dig navigeras eller kolla hur du backar. En rolig funktion just den här Kian har, är att man på den läderklädda flerfunktionsratten kan välja hurdan styrning bilen ska. Det finns tre olika lägen: Comfort, Normal och Sport där styvheten ökar efter hand. Skillnaderna är inte massiva men ändå. Själv föredrar jag Sport-läget.
Ett plus med herrgårdsvagnen är den ställbara aluminiumlisten baktill som gör att man kan dela upp bagageutrymmet i två delar. För det finns inte mycket som irriterar mer än prylar som glider omkring där bak och för oljud.
Ett annat plus får stereoanläggningen. Det maffiga soundet är perfekt för lite Gangnam Style även om just Kia Cee'd de facto är en medveten storsatsning på den europeiska marknaden. Cee'd tillverkas i Slovakien och har designats av bland andra svensken Pontus Fontaeus.
En bil att tycka om
Kian är lite som en ny mänsklig bekantskap. Som en typ som du först inte har så höga tankar om, egentligen inga förväntningar alls, men som sedan visar sig vara en hygglig och ganska rolig prick – någon du gärna umgås med.
När du väl har blivit du med Kian är det också lätt att uppskatta GT-lines yttre attribut som till exempel aluminiumfälgarna på 17-tum, sportfronten med de fräcka led-dimljusen och baktill den tvåpipiga mynningen på avgasröret.
En Kia Cee'd GT-line kanske inte är någon Châteauneuf-du-Pape. Den är faktiskt mer som det där litet billigare vinet i flaskan gjord av energisnålt tillverkad plast: Fredagsstämningen uppnås och det blir lite pengar över till annat.
FAKTA
Kia Cee'd 1,0 ISG 120 hk GT-line Sportswagon Eco Dynamics
Pris: från 13 390 euro (testbilen 28 890 euro)
Slagvolym: 998 cc / 3 cylindrar
Effekt: 88,3 kW/ 120 hp/ 6 000 rpm
Vridmoment: 171 Nm/ 1 500–4 000 rpm
Topphastighet: 187 km/h
Acceleration 0–100: 11,4 sek.
Snittförbrukning: 5,2 l/km
CO2-utsläpp: 120 g/km
Bränsletank: 53 liter
Bagageutrymme: 528–1 642 liter
Mått: L 4 505/b 2 035/ h 1 485 mm
Vikt: 1 230 kg
Dragvikt: 1 200 kg
PLUS
Utrustningen
Sportigheten
Komforten
MINUS
Aningen trög acceleration i vissa lägen
Lite plastig känsla i instrumentpanelen