Dyra kläder ska man köpa billigt
Hur gör de trendiga milanesarna för att ständigt vara rätt klädda och följa modet? Och framför allt: Hur har de råd?
Alla som någon gång plöjt innegatorna Via Montenapoleone och Via della Spiga i kvarteret bakom domkyrkan i Milano vet att italienskt mode är dyrt. Här är det bäst av vi vanliga kunder ägnar oss åt windowshopping. Det är lätt att komma till slutsatsen att de perfekt skurna grafitgrå byxorna med metallglans i tyget från Prada för 500 euro inte passar för shoppingbudgeten. Samma sak med en handväska från Gucci med klassiskt bambuhandtag, för att inte tala om en aftonklänning från kung Giorgio, som 81-årige Armani kallas i Milano.
Svaret på milanesarnas konsumtionsmysterium är alla de butiker som säljer plagg från visningar, showroom och rester från kollektioner. De kallas outlet. Det är långt ifrån Ullared eller Ellos postorderkatalog. I Milano är butikerna relativt små och ligger centralt inne i stan.
Räddaren i nöden
Det är en rejäl kö som samlats utanför Il salvagente (Räddaren i nöden) på Via Bronzetti 16. Milanesare och utländska besökare hänger på låset denna måndag, eftersom många inte uppmärksammat att butiken öppnar först klockan 15. Då väller folk in och börjar metodiskt och mycket snabbt att vända på jeans, tröjor och skjortor. Shoppingfreaken är proffs och vet exakt vad de letar efter. En del har i förväg uppdaterat sig mot sajten för att ta reda på vilka plagg och märken som precis kommit in.
Denna butik var den absolut första i sitt slag, berättar ägaren Riccardo Galofaro.
– Det var 1978. Tillsammans med mina syskon beslöt vi att prova denna butiksmodell efter att ha konstaterat att det redan då fanns en stor överproduktion inom modevärlden. I dag har vi förstås direktkontakter med modehusen och vet långt i förväg vad vi kan få in, säger han.
Internationell kundkrets
De utländska kunderna är många. Milano har mycket shoppingbesökare som lugnt hoppar över La Scala, Breragalleriet och Michelangelos Nattvard. Jing Jing, kinesiska från Shanghai, har hittat Salvagente på nätet. Hon älskar italienska kläder, förklarar hon.
Ukrainska Irina Gak jobbar som översättare och åker regelbundet till Milano sedan hon flyttat tillbaka till Odessa. Hon går ofta till butiken.
– Det märks att det är höstupptakt och ny säsong. Då är priserna högre och det finns få reaplagg, säger hon på väg in i provrummet med två svarta extremt tajta byxor från Marella à 100 euro styck.
Det är inte superlätt att fynda i outletvärlden. Regeln är att alla plagg är reducerade med 50 procent och ibland mer. Men lyxaccessoarer kostar, även om man kommer undan med hälften, som en stilig akvamarinblå skinnväska från Ungaro för 600 euro.
Butikerna är olika. En del har nästan bara udda kläder och udda storlekar. Det gäller att komma regelbundet, och kan man inte det så måste man ha tur. Det vet Jing Jing som skrattar och visar en gedigen lista på butiker som hon tänker beta av innan hon lämnar Milano.