En välklädd man har bättre självförtroende
Unga finländska män speciellt på större orter blir allt mer intresserade av mode och trender. I dag måste inte kostymen vara svart för att lämpa sig för fest.
En välklädd man går rakare i ryggen, drar blickarna till sig och har en säkrare utstrålning.
– Alla män vill vara stiliga.
Det säger Janne Antikainen som är verkställande direktör för herrklädesföretaget Turo.
Antikainen är klädd i en klarblå kostym i flanell, en av höstens nyheter. I klädbranschen ligger man alltid lite före. Just nu säljs vårkollektionen till affärerna, och sista handen läggs på kläderna för nästa höst.
Bland vårens kostymer och blazers finns mera blått, rött, beige – och svart förstås.
– Kavajer med dubbel knäppning kommer starkt. Nu ska kragarna vara breda, och många kavajer finns utan foder, säger Antikainen.
I vår är det också helt rätt att klä sig i en linnekavaj.
– Många är oroliga för att linne skrynklar sig, men det ska det göra. När kavajen är rynkig i ryggen ser man att den är använd, säger Antikainen.
Trender kommer och återkommer, med jämna mellanrum. För några år sedan var det vidd i kostymbyxorna, i dag är benen på byxorna smala. Kritsträcksrandigt är på väg tillbaka nästa höst, rutiga tyger går tillbaka en aning. På 1990-talet skulle allting vara stort.
– Man kan ana att också den trenden är på väg tillbaka i någon form. Nu kommer byxor med hög midja och smala ben, som på 1980-talet.
Noga med klädseln
Att klä sig omsorgsfullt och genomtänkt behöver inte betyda att man går i kostym hela tiden.
– Man kan satsa på sin klädsel oberoende av hurdan ens personliga stil är. Jag går mycket med jeans också, men har märkt att kostymbyxor egentligen är bekvämare. Man kan också kombinera en kavaj med jeans mycket effektfullt, säger Timo Tuominen, som är chef för försäljning och marknadsföring på företaget.
– Det finns en växande grupp unga män som blir allt mer trendmedvetna. Nu behöver vi nå den stora massan där ännu mentaliteten att en gammal kostym kan duga så länge den är hel råder, säger Tuominen.
Att klä sig väl är enligt Tuominen jämförbart med att uppföra sig korrekt. Båda för med sig självförtroende och trovärdighet. Oberoende av stil ska man klä sig vårdat.
– Man ska hellre vara lite överklädd än klä sig i underkant. Att klä sig omsorgsfullt är ett tecken på respekt mot den man ska träffa.
Rätt i vår. Den modemedvetna studenten kan välja ledigt rutigt till examensfesten. Foto: Cata Portin
Inte bara svart
I dag har världen blivit mindre, och de modevindar som blåser i Europa når oss snabbt tack vare internet. Det gäller också trenden om hållbar utveckling och kvalitet.
– Att gå i skräddarsydda kläder har varit inne redan en tid i Europa, som motpol till slit-och-släng mentaliteten, säger Antikainen.
Finländska män har blivit mindre konservativa då de väljer kostym.
– Numera klär sig finländska män inte enbart i svart och grått, olika nyanser av blå kostymer säljer också bra.
Man hör ibland att modet för män inte förändras på samma vis som modet för kvinnor. Janne Antikainen och Timo Tuominen är av annan åsikt.
– Den som köper en ny kostym först då den gamla blivit för liten där den hängt i skåpet kommer att märka att dagens kostymer har helt annan skärning, säger Tuominen.
I vårt klimat är en överrock av nöden ibland, även när man satsar extra på sin klädsel.
– Numera finns det stiliga ytterkläder som håller mot väder och vind. Det är en ny trend. Det är bra, en sportjacka passar inte så bra till kostym, säger Tuominen.
Lång historia
Turo har nästan åttio år på nacken, och Janne Antikainen tog över ledningen av företaget i juni 2014. Historien och det finländska är starka ben att stå på då man har siktet på den internationella marknaden.
Trots att ekonomin är allmänt är dålig har intresset varit stort för vårens kollektion. Janne Antikainen ser att en brytning är på väg inom herrklädesbranschen.
– Yngre män fäster allt större uppmärksamhet vid hur de klär sig och vill också ha råd, säger han.
I våras genomfördes en målmedveten förnyelse av företaget. Nya affärer, försäljning via internet och en ny logotyp är en del av förnyelsen.
Kostymer är företagets ryggrad.
– Kvalitet håller på att bli modernt igen, och människor är mera medvetna än förr om hur produkter produceras, säger Antikainen.
Kvinnor styr
I samband med förnyelsen gjordes en undersökning om hur finländska män klär sig och vad som påverkar deras val. Undersökningen gjordes under en vecka i maj och 853 män och 400 kvinnor som är intresserade av hur de klär sig intervjuades. Alla är mellan 20 och 65 år.
Intressant är att över 80 procent av kvinnorna som lever i ett förhållande dagligen lägger märke till hur deras partner klär sig. 70 procent av kvinnorna tycker enligt undersökningen att den finländska mannen borde investera mera i kläder.
– Det tycker jag är en intressant motsättning.
– Kvinnorna är mer märkesmedvetna än männen och i undersökningen kom det fram att kvinnorna har bättre koll på vilket märkes kläder männen använder än vad de själva har, säger Antikainen.
Den nystartade webbutiken fyller en funktion fastän försäljningen via webben är liten.
– Män köper inte kläder på nätet, men man söker information om modeller och priser där. Yngre män är också mer aktiva med att leta fram information om mode och trender. Sedan går man till en butik för att prova sin kostym, säger Tuominen.
Vad partnern rekommenderar är enligt undersökningen ett av de viktigaste kriterierna då en man köper kläder, speciellt för män över 40. Kvinnor lyssnar däremot sällan på vad männen anser om deras klädsel. För kvinnorna är webbutiker och kataloger det som inspirerar till klädköp.
– Många kvinnor kollar in avdelningen för män samtidigt som de köper kläder åt sig själva, säger Janne Antikainen.
Det är också därför man nu sätter in en stöt för att ge mera information till kvinnorna – information om kläder för männen.