Kadjar är en tuffare Renault
Precis som Nissan Qashqai har crossovern Renault Kadjar fått sitt namn från en klan i Mellanöstern. I det här fallet är det ganska berättigat. Det sägs att Mozaffar ad-Din Shah Qajar, kung i Iran 1853-1907, köpte två Renault under en resa i Europa år 1900. De blev de första bilarna i Iran.
Renault Kadjar ger sig in i kampen om kunderna i ett populärt segment. Den mellanstora crossovern har Nissan Qashqai som donator till mer än hälften, men det syns inte på utsidan. Där är bara vindrutan plockad direkt från lagerhyllan.
För en bilägare är det inte längre så lätt att hålla sig till ett visst land. Här har vi nu änu en fransk bil som till drygt hälften är japansk. Både Renault Kadjar och Nissan Qashqai är byggda på samma gemensamma chassi som dessutom används i Nissan X-Trail. Också motorerna är i praktiken desamma.
Utseendemässigt har Renault fått in en fullträff. Såhär brukar konceptbilar se ut innan räknenissarna plockar bort det som kostar för mycket. Kadjar har en kraftfullt designad front med den enorma logotypen som blickfång. På sidorna sveper muskulösa linjer. Man ska gå runt till baksidan för att hitta former som kan förväxlas med någon annan tillverkares.
Större utrymmen
Nu är det inte bara designen som skiljer Kadjar från donatorn. Renault Kadjar är sju centimeter längre, vilket ger ett större bagageutrymme. 472 liter med jämnt underlag är en möjlighet, men viker man upp en del av golvytan till mellanvägg blir utrymmet djupare. Samtidigt hålls shoppingkassarna på sin plats. Som helhet är det här en kombination av hela C-segmentet med suv, kombi och vanlig personbil i ett paket.
Baksätet är generöst för två vuxna, men mittplatsen kan bli obekväm på långa sträckor. 20 centimeters markfrigång och korta överhäng underlättar framfart på dåligt underlag. Skenet bedrar en aning eftersom det bara är den starkaste dieseln som kan kombineras med fyrhjulsdrift.
99 gram koldioxid
Vi testar den mindre dieselversionen Energy dCi 110, den mest sålda i hela alliansen och nu med ett CO2-utsläpp på ner till 99 gram per kilometer. Snittförbrukningen anges till 3,9 l/100 km med EDC- automatlåda, bara en deciliter mera än för den manuellt växlade versionen. Nu har motorn fått stålkolvar, vilket bidrar till att sänka utsläppen med tre procent.
Köregenskaperna är tilltalande. På vägen känns bilen både logisk och lättkörd. Ett lagom avvägt chassi och Renaults hittills bästa styrning är en lyckad kombination. Den lite mjukare franska känslan i fjädringen är ingen nackdel i daglig trafik. Stolarna är inte direkt lättjusterade men har lägen som passar alla. De är mjuka men stadiga och känns bra också under längre etapper.
Det finns några rätt personliga drag i förarmiljön. Man kan välja instrumenteringen själv, till exempel med en stor varvräknare som i mitten visar hastigheten digitalt. Farthållarbrytaren brukar finnas lite här och där i Renaults modeller, nu är den mellan stolarna. Det gör att man gärna håller den påkopplad hela tiden, eftersom den sedan kan justeras vid ratten enligt normal logik.
Pekskärmen innehåller bland annat funktioner som telefonanslutning och navigation, men man kan fylla på med andra program. Man bläddrar i innehållet med samma svepteknik som på en läsplatta. I köpet ingår uppkoppling till Renaults egen databank.
Prismässigt ligger Kadjar på samma streck som konkurrenterna. Det man får för pengarna är rätt mycket förutom själva designen. Filbytesvarnare, avläsning av vägskyltar och starthjälp i uppförsbacke är några standardfunktioner som fortfarande känns lite lyxiga.
Fakta
Renault Kadjar Energy DCi 110 AT
Pris: 32 186 €
Slagvolym: 1 461 cc/4 cyl.
Effekt: 81 kW/110 hp/4 000 rpm
Vridmoment: 260 Nm/1 750 rpm
Topphastighet: 181 km/h
Acceleration 0-100: 11,7 km/h
Snittförbrukning: 3,9 l/100 km
CO2-utsläpp: 103 g/km
Bränsletank: 55 liter
Bagageutrymme: 472-1 478 liter
Mått (L/B/H): 4 449/2 0568/1 613 mm
Vikt: 1 496 kg
PLUS
Interiör, ergonomi, yttre design.
MINUS
Sikt bakåt, fyrhjulsdrift endast med största dieselmotorn.