Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    HÅRD MARKNAD. Malin Beckman-Mattila och Mikko Mattila startade ett eget klädmärke. Foto: Maja-Stina Andersson

    Julklappen blev affärsidé

    Maja-Stina Andersson
    Publicerad: 16.10.2015 07.48 • Uppdaterad: 16.10.2015 10.36

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Företag
    • Mode
    • Räkä

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Har du någonsin tillverkat en så snygg julklapp att du tänkt: "Den här borde jag sälja"? Så gick det till när klädmärket Räkä föddes.

    Räkä heter ett av de allra färskaste klädmärkena i Finland. Märket satsar på unik klädproduktion och varje plagg är numrerat. Siffrorna går från ett till hundra – tills vidare finns alltså bara hundra tröjor till salu, var och en prydligt numrerad på dragskon.

    – Vi vill erbjuda ett alternativ till massproducerade kläder. Varje plagg är unikt, säger en av Räkäs skapare, Malin Beckman-Mattila.

    Hon är produktdesigner och hennes man, Mikko Mattila driver ett företag som gör specialdesignade kläder för till exempel ishockeylag och företag.

    Ett drömprojekt

    Under många år levde paret på resande fot. Mikko Mattila spelade ishockey i flera olika länder, tills en knäskada satte stopp för karriären och paret återvände till Mikkos hemland Finland. Samtidigt började också idén om Räkä Clothing utkristalliseras.

    – Klädmärket är vår bebis! Det var ett projekt som vi ofta drömde om medan vi reste runt, säger Malin Beckman-Mattila.

    De beslöt sig för att testa sin idé inför julen. Halvt på skoj designade de en svart, slimmad huvtröja, exakt en sådan som de själva skulle vilja ha. Tröjorna delades ut som julklappar i vänkretsen och väckte sådan förtjusning att de bestämde sig för att sikta högre. Det blev starten för en tröjkollektion som nu säljs på Räkä Clothings webbsajt.

    Att slå igenom som klädmärke är inte lätt. Konkurrensen är stenhård och det krävs mycket för att sticka ut. Någon budget för marknadsföring har småföretaget inte, så man sköter det mesta via sociala medier.

    – Vi försöker kila in oss på en tuff marknad, men vi vågar tro på att folk uppskattar kläder med värderingar som kvalitet, småskalighet och transparens, säger Mikko Mattila.

    Redan att designa tröjorna var en rätt lång process. Där Malin ville ta ut svängarna och visionera vilt, hoppade Mikko på bromsen.

    – Jag är den kreativa av oss två, och Mikko den affärsmässiga. När mina idéer blir helt vilda och galna kommer han in och stoppar mig med: det ska ju gå att sälja också! Men slutresultatet är vi båda riktigt nöjda med. Huvtröjan är svart och gjord av bra material så att färgen håller. Modellen är slimmad och stilig, vi ville att den skulle bli så snygg att man kan ha den också vid festligare tillfällen, säger Malin Beckman-Mattila.

    Räkä säljer också svarta mössor. I framtiden är det möjligt att utbudet utökas med till exempel T-tröjor eller andra huvtröjor, men Räkä håller fast vid att varje kollektion ska vara limited edition.

    – Vi vill kunna garantera att du inte ser en massa andra likadana kläder när du går med en Räkä-tröja på stan, säger Mikko Mattila.

    Och namnet Räkä – alltså snor – hur kom ni på det?

    – Vi valde namnet Räkä för att det är kort, sticker ut och är lätt att minnas. Ä:et gör namnet exotiskt och internationellt.

    Maja-Stina Andersson
    Ta kontakt Flera artiklar av Maja-Stina Andersson

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet