Ljudet kommer från Karperö
Där bivägen till byvägen tar slut ligger Martin Kantolas studio Nordic Audio Labs. Från Karperö i Korsholm har hans mikrofoner och högtalare skickats till konnässörer i hela världen. Han marknadsför sig inte, det är ett jobb som nöjda kunder så gärna sköter.
Trots att mikrofon- och högtalartekniken har existerat och utvecklats i nästan 100 år år går det att hitta nya idéer. Surroundmikrofonen som ensam tar in en hel orkester och återge ljudbilden lika detaljerat tredimensionellt som i inspelningssalen är en idé som Martin Kantola förverkligade för några år sedan efter ett par decenniers utveckling.
– Det här borde jag inte kunna jobba med. Jag har bara gymnasieutbildning, inte ens yrkesskolans elektronikgrunder. För fem år sedan visste jag inget om kretskortstillverkning, säger han och visar de kort han planerat för att ersätta den tröga och otympliga subwoofern med en "Bass Extender" som lägger till en dryg oktav i basregistret utan att kräva speciellt mycket utrymme inne i högtalarboxen.
Stjärnornas mikrofon
I våras blev Martin Kantola i Karperö kontaktad av Metallicas HQ-studio i San Rafael i Kalifornien. James Hetfield, vokalist i bandet, ville köpa en av hans studiomikrofoner. De finns i bara några tiotal exemplar. Det gick internetlegender om att de egentligen inte finns på riktigt.
– Att närma sig band som Metallica och bjuda ut en mikrofon är omöjligt. Man kommer fram till den yttre ringen av affärsmän och jurister som säger att bandet inte är intresserat och dessutom inte har tid. Det är bättre att musikerna hör talas om produkten, testar den och märker att den är bättre än de andra. Då kontaktar de mig, säger Kantola.
Så var det med till exempel Björk som han jobbade med i London. I samband med inspelningarna försökte de hinna med en kopp kaffe tillsammans, men Björk tvekade eftersom "det var någonting med Radiohead i dag också". Managern bekräftade att här dricks det inte kaffe, här jobbas det.
– Björk föreslog att jag skulle komma till Island i stället, för där är det lugnare. Det gjorde jag, och där kunde vi prata ostört en hel dag, säger han.
Lågmält, målmedvetet och passionerat driver han sitt företag utan PR och utan aggressiv marknadsföring.
- Ålder: 47.
- Bor: i eget hus i Karperö.
- Jobbar: med drömyrket, ljud i olika former.
- Familj: Suvi, döttrarna Isabella och Ingrid samt katterna Wilbur, Orville och Simone.
- Tror: för det mesta gott om människor.
- Hoppas: på fint båtväder.
- Vet: att Jesus är den han påstod sig vara.
– Folk höjer på ögonbrynen när jag skeppar i väg mikrofoner i 5 000-eurosklassen mot 50 procents förskottsbetalning och väntar mig resten när kunden är nöjd med produkten. Faktum är att jag blivit blåst bara två gånger på 20 år, av musiker som tydligen bara ville testa mikrofonen. Förtroende är viktigt, och trots att man skriver flersidiga avtal kan man ändå bli lika lurad, säger han.
Svårt växa långsamt
Martin Kantola är nöjd med att inte hela tiden vara kändis. Är man mikrofonlegend är det bara branschfolk som känner till en, och sällan till utseendet.
– Fast det händer att musiker kommer hit till Karperö för att lägga på några spår till en inspelning, inte minst för att de alltid kommunicerat direkt med mig.
Nu skulle han ha tillräckligt med jobb för att expandera, men han passar inte in i modellen när det gäller organiserat stöd till företag som vill växa internationellt.
– Jag kunde låta företaget växa till 4-5 personer med kontinuerlig produktion, men det måste tyvärr ske på en gång. Det passar inte för min bransch. Att börja försiktigt och ta in folk några timmar då och då går inte, eftersom de förlorar sina understöd och blir ännu fattigare av att jobba, säger han.
Högtalarna tar över
När Yle Fem sände ett Seportage om Martin Kantola och hans surroundmikrofon råkade Anssi Hyvönen, vd för högtalartillverkaren Amphion, klicka mellan kanalerna och fastnade i programmet. Han kände igen tankarna om ljudåtergivning och förstod vad Kantola menade.
– Hyvönen ringde från Kuopio samma kväll och frågade om han kan hoppa i bilen och hälsa på nästa dag. Det gick tyvärr inte, för jag skulle på mitt livs viktigaste date just då, säger Martin Kantola.
– Det här var under mitt livs absoluta lågvattenperiod när jag insett att jag jobbat i 20 år, satsat allt och definitivt misslyckats. Jag höll på att förlora allt inklusive hemmet och studion jag byggt i Karperö. Och så händer allt det positiva på en gång, säger han förundrat.
– Den kvinna jag skulle träffa bildade jag småningom familj med, och Hyvönen kom hit med någon dags fördröjning. Vi märkte att vi hade samma strävan och vision när det gällde ljud. Han lånade mig ett par små högtalare som jag skulle ha med mig på mina resor.
Bra kan bli bättre
Kantola hörde att högtalarna hade potential, men visste att de kunde bli bättre. Han frågade Hyvönen om han fick pillra lite i dem. Det fick han, och lite senare kunde han demonstrera resultatet för ljudteknikerlegenden Bruce Swedien i USA.
Bruce Swedien har varit med ända sedan Count Basies dagar på 50-talet och har berättat hur sista mixningen av Michael Jacksons Thriller var så arbetskrävande att han måste sova under mixerbordet mellan varven. Han var den som gjorde surroundmikrofonen världskänd genom att berätta om den i en branschtidning. Som ett direkt resultat beställde en studioägare i USA två av dem utan att ens ha hört dem först.
– De här högtalarna låter som dina mikrofoner, sa en av Swediens elever när han hörde dem efter ombyggnaden. Där någonstans insåg Anssi Hyvönen att han behövde Kantola i sin absoluta närhet.
– Efter det har jag varit gift i fem år, med min hustru och med Amphion, säger Martin Kantola.
Hemligheten med att utveckla högtalare är att lyssna på musiken, inte på själva högtalarna, säger Martin Kantola. Man ska vara flummigt systematisk och kunna disciplinera öronen. Mätningar kan ge två olika högtalare identiska kurvor, men likafullt kan de låta helt olika. Dessutom har man inte exakt likadan hörsel alla dagar, så upprepning är viktigt.
Hans hustru är klassiskt utbildad violinist, själv har han rötterna i rocken och kunder i både metall- och hiphopsektorn. Det innebär att han lärt sig hur mikrofonerna och högtalarna ska fungera inom de olika stilarna för att vara bäst i klassen.
– Det finns inga magiska kablar, bara en massa små vägskäl under tillverkningen som i bästa fall leder fram till det perfekta ljudet. Småningom undviker man de vägar som leder fel.
– Den högtalare jag utvecklar just nu kan ersätta en hel surroundanläggning, säger han och demonstrerar med inspelningar av fågelsång i naturen, skällande hundar och förbipasserande bilar. Vi tar instinktivt ett steg åt sidan när bilen kommer för nära i den tredimensionella ljudbild som skapats med en mikrofon och återges ur en högtalarlåda. Orgelinspelningen i nästa ljudklipp ger den tysta kyrkans hela akustik och rymdkänsla redan innan musiken börjar.
– Jag har accepterat att jag är begåvad på just det här. Det är en gåva, och då måste det nog finnas en givare, säger han. Andra områden, som ekonomisk strategi och sociala medier, är han enligt egen utsago inte lika hemma i.
– Jag borde snart lära mig LinkedIn, säger han. Bruce Swedien har rekommenderat honom och Noel Lee, vd för ljudkabeltillverkaren Monster Inc, är en av dem som vill ha honom i sin krets.